Fakty i mity na temat sklepów online

Niezaprzeczalnie sklepy internetowe stały się prawdziwym hitem. Rynek e-commerce rośnie w niesamowitym tempie, napawając optymizmem właścicieli takich biznesów. Szczególnie czasy pandemii pokazały, jak bardzo jest użyteczny i jak wiele ma on zalet. Wciąż jednak w świadomości niektórych ludzi utrwaliły się różne mity i obawy na temat takiej formy sprzedaży. Czy są one uzasadnione? Które z popularnych opinii na temat sklepów internetowych to fakty, a które to mity?

Zakupy w sklepach internetowych nie są bezpieczne

Wiele osób wciąż boi się, że zakup wirtualny to nie to samo co realny oraz, że padną ofiarą oszustwa. Prawda jest jednak taka, iż dzisiejsze sklepy internetowe bardzo dbają o swój dobry wizerunek i zależy im na zadowolonych klientach. Oczywiście, zawsze należy zachować czujność, a przed zakupem dokładnie sprawdzić opinie o sklepie. Najlepiej korzystać z pewnych, popularnych serwisów. Szczególnie warto uważać w okresie świątecznym, gdy robimy zakupy w pośpiechu lub kusi nas niska cena. To wtedy oszuści są najaktywniejsi. Przypadki oszustw oczywiście istnieją, ale są to sytuacje, które zawsze, bezwzględnie należy zgłosić na policję. Nie warto popadać jednak w paranoję, tak samo możemy paść ofiarą złodzieja kieszonkowca podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. Ogólnie zakupy w sklepach internetowych są naprawdę bezpieczne i stanowią doskonałą alternatywę dla wizyt w tradycyjnych sklepach.

Produkty nie wyglądają tak jak na zdjęciach

Często spotkać się można z opinią, że wszystko pięknie wygląda na zdjęciu w Internecie, a realnie produkt może odbiegać od tego, jak został pokazany. Wiele osób boi się, że kupuje przysłowiowego „kota w worku”. Oczywiście, sklepy internetowe projektowane są tak, żeby podkreślić zalety produktów, ich przykładowe zastosowanie i pobudzić wyobraźnię. Mimo wszystko, właściciele większości biznesów online starają się nie przekłamywać rzeczywistości, gdyż wiedzą, że kłamstwo ma krótkie nogi. Oczywiście, czasem produkt na żywo okazuje się nieco inny w rzeczywistości, nie znaczy to jednak, że gorzej. Tak samo jak może nas on nieco rozczarować, zdarzają się także przypadki, gdy produkt na żywo wygląda wręcz lepiej niż na fotografii.

Zakupy internetowe ciężej jest zwrócić

Na szczęście ta opinia to tylko mit, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Prawo ochrony konsumenta działa w przypadku sklepów internetowych na takich samych zasadach, jak w przypadku zakupów stacjonarnych. Jeśli więc produkt nie spełnia naszych oczekiwań, bez obaw możemy go zwrócić. Jedyne na czym możemy być w tym przypadku stratni to koszt odesłania produktu do sklepu. Może się zdarzyć też tak, że nie zawsze produkt zamówiony online będziemy w stanie zwrócić do salonu stacjonarnego (o ile taki w ogóle istnieje).

Długi czas oczekiwania

Faktem jest, że zakupów online nie otrzymamy od ręki, tak jak tych kupionych stacjonarnie. Zakupy w sieci mają to do siebie, że ktoś musi je do nas dostarczyć. Obecnie usługi kurierskie są na coraz wyższym poziomie, dlatego czasem naszą przesyłkę możemy otrzymać już następnego dnia. Wiele ułatwiają też paczkomaty, dzięki którym możemy mieć produkt nieco szybciej niż przy tradycyjnej dostawie. Należy jednak pamiętać, że gdy zdecydujemy się na przelew tradycyjny, nasz produkt nie zostanie wysłany dopóki nie zaksięguje się wpłata. Warto więc rozważyć szybki przelew online, jeżeli zależy nam na czasie. W niektórych okresach roku, (na święta, w back Friday, okresie urlopowym) ze względu na wzmożony ruch, czeka się na przesyłkę dłużej niż standardowo. Warto mieć to na uwadze i planować zakupy online z wyprzedzeniem, żeby uniknąć frustracji.

Problemy z reklamacją

Zakupy online w świetle prawa rządzą się dokładnie tymi samymi prawami co zakupy stacjonarne. Jeśli produkt zakupiony w sklepie internetowym ulegnie uszkodzeniu (nie z naszej winy), mamy pełne prawo do złożenia reklamacji. Nie ma tu najmniejszych powodów do obaw.

Utrudniony kontakt z obsługą sklepu

Wiele osób wciąż martwi się, że w przypadku pytań czy wątpliwości co do zakupionego produktu, zostaną bez pomocy. Nic bardziej mylnego! Sklepy internetowe przywiązują coraz większą wagę do kontaktu z klientem. Właściciele wręcz do niego dążą, bo chcą wiedzieć czy spełniają oczekiwania. Coraz więcej sklepów prócz telefonu kontaktowego i maila oferuje też całodobową infolinię, czat lub kontakt za pośrednictwem mediów społecznościowych. Zazwyczaj pomoc lub odpowiedzi na pytania otrzymuje się bardzo szybko.

Nieufność wobec płatności online

To również temat, wokół którego narosło wiele legend. Korzystanie z płatności elektronicznych jest jednak równie bezpieczne co używanie bankowości internetowej. Czuwają nad nimi banki. Nie ma więc powodów do obaw. Rewolucja w płatnościach stała się faktem, zaś gotówka używana jest coraz rzadziej. Możemy śmiało korzystać z bezpiecznych i szybkich płatności na stronach internetowych. Zachowajmy jednak czujność, jeśli pojawi się jakiś podejrzany link (nie klikajmy w nic takiego) lub strona płatności wygląda inaczej niż zwykle. W razie wątpliwości najlepiej jest skontaktować się ze swoim bankiem.

Sklepy internetowe to żyła złota

Niestety, tu rzeczywistość nie jest aż tak kolorowa. Oczywiście, niezaprzeczalnie jest to dobry pomysł na biznes, jednak nie możemy nastawiać się, że na pewno odniesie on sukces i dostarczy wysokich zysków. Biznes jest bardzo dynamiczny i wiele się zmienia. Jeśli jednak chcemy, aby nasz sklep odniósł sukces, warto już na początku zadbać o ważne kwestie. Jakie? Profesjonalne projektowanie sklepu internetowego, które zachęci klientów do odwiedzin, ale zapewni też witrynie wysoką funkcjonalność. Odpowiednią reklamę internetową, która sprawi, że klienci łatwo nas znajdą. Dobrze skupić się na reklamie celowanej, czyli skierowanej do klientów z naszej grupy docelowej. Dużo łatwiej znaleźć w niej przyszłych klientów, niż w grupie odbiorców z przypadku. Nie należy zapominać też o używaniu narzędzi analitycznych. Zebrane tam dane warto na bieżąco analizować, żeby wyciągać z nich wnioski i wprowadzać niezbędne usprawnienia.

/ 5.

<a href="https://ciekawastrona.com/autorzy/mateusz-parucki/" target="_blank">Mateusz Parucki</a>

Mateusz Parucki

Cześć! Mam na imię Mateusz, rocznik '88. Jestem założycielem oraz wspólnikiem firmy Ciekawa Strona. Swoją przygodę z kodowaniem stron internetowych zacząłem w 2004 roku, a pierwszy komercyjny projekt oddałem klientowi w 2007 roku. Od 2012 r. realizuję kampanie reklamowe w Google Ads, a od 2017 optymalizuję strony i sklepy internetowe pod kątem SEO. Moje specjalizacje to: ecommerce, kampanie reklamowe w Google Ads oraz optymalizacja techniczna pod kątem Pozycjonowania (SEO).
Woobox

Poszukujesz skutecznych rozwiązań zwiększających widoczność w wyszukiwarce Google? 

To może być interesujące…