Off-site SEO – wszystko co musisz wiedzieć na temat off-page SEO

Działania SEO off-site mają największy wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Bez nich często niemożliwe jest uzyskanie pierwszej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Działania off-site potrafią zdziałać cuda, jeśli prowadzone są zgodnie z wytycznymi giganta. W jaki sposób się za to zabrać? 

Czym są działania off-site? Definicja

Pozycjonowanie stron internetowych możemy podzielić na dwie płaszczyzny. Pierwsza z nich dotyczy działań on-site, dokonywanych w obrębie strony www, a druga off-site, czyli wszystkich czynności, które odbywają się poza witryną. Te działania są trudniejsze do zrealizowania i często nie mamy nad nimi 100% kontroli. 

Działania off-site to głównie link building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników z innych, najlepiej powiązanych tematycznie witryn i serwisów. Ale linki możemy umieszczać również:

  • na portalach informacyjnych regionalnych, jeśli prowadzimy firmę o zasięgu lokalnym;
  • w mediach społecznościowych, aby budować wizerunek i rozpoznawalność;
  • w komentarzach na blogach;
  • na forach firmowych o dużej wartości, np. quora;
  • w obrazach, infografikach umieszczanych na innych serwisach;
  • na stronach katalogów firm, stron czy blogów (byle wysokiej jakości). 

Dlaczego działania off-site są takie ważne w pozycjonowaniu stron internetowych? Google nie ma innej możliwości mierzenia autorytetu stron oprócz przyglądania się linkom i ich jakości. Odnośniki pokazują, że Twoja firma liczy się w internecie, a jej zawartość jest wartościowa. Dlatego też zamiast ilości, powinniśmy zadbać o jakość linków prowadzących na naszą witrynę.

Co wlicza się do działań off-site?

Link building to główne, choć nie jedyne sposobu poprawy pozycjonowania strony w obrębie działań off-site. Ogromną rolę odgrywa tutaj również:

  • wizytówka Google: ma ona szczególne znacznie w firmach prowadzących jedynie działalność online;
  • wiek domeny oraz jej autorytet w branży: starsze strony będą traktowane ulgowo, jako bardziej wartościowe i godne zaufania;
  • popularność marki online: zarówno pod kątem ilości wejść na stronę, jak i liczby obserwujących w social mediach. 

W trakcie pozycjonowania warto zadbać o wszystkie te aspekty, aby efekty z tych działań były jak najbardziej skuteczne. 

Rodzaje linków i narzędzia do ich analizy

Moc linków, czyli tzw. link juice zależy od atrybutu, który dany odnośnik posiada. W pozycjonowaniu wyróżniamy dwa główne rodzaje linków:

  • Dofollow
  • Nofollow

Przyjrzyjmy się im. 

Odnośnik o atrybucie „dofollow” mówi algorytmom Google, że mają one za nim podążać. Dzięki temu roboty mogą wejść na stronę i sprawdzić jej zawartość. Linki „dofollow” są najbardziej pożądane w pozycjonowaniu, mają bowiem na te działania największy wpływ. 

Linki typu „nofollow” działają na zasadzie odwrotnej – mówią algorytmom, aby za nimi nie podążały. Zdarza się jednak, że roboty same decydują o tym, za którym linkiem powinny iść. A dodatkowo nawet linki „nofollow” mają znaczenie. Po pierwsze różnicują nam profil linków (wygląda więc on bardziej naturalnie), a po drugie one również wpływają na pozycję witryny (jeśli pochodzą z wartościowego portalu). 

Rodzaje linków oraz czas ich pozyskania sprawdzimy w profesjonalnych narzędziach do SEO. Przyda nam się:

  • Ahrefs: Z wskaźnikiem Domain Rank, który pokazuje nam autorytet strony w branży. Jednocześnie mamy możliwość porównania wartości domen konkurencyjnych. To bardzo rozbudowane narzędzie. 
  • Majestic: Ma swój własny wskaźnik, który określa autorytet strony pod kątem linków. Jest to Trust Flow. Podobnie jak Ahrefs pozwala na śledzenie odnośników, ich rodzajów oraz miejsc, z których pochodzą. 
  • Google Search Console: To darmowe narzędzie od Google, w którym możemy podejrzeć, który podstrony w naszej domenie mają najszerszy profil linków. Widzimy również źródła, z których one pochodzą. 

Dobry link building – jak powinien wyglądać?

Przede wszystkim kluczowe jest różnicowanie linków. W idealnej sytuacji odnośniki powinny być dodawane przez klientów, a nie przez markę. Wiemy jednak, że jest to niemożliwe. Dlatego działania off-site w budowaniu linków powinny skupiać się na:

  • Jakości: unikaj pozyskiwania odnośników z witryn o niskiej jakości, możesz to sprawdzić przy pomocy powyżej wskazanych narzędzi lub ręcznie, przeglądając samą stronę, dużo lepsze efekty da Ci pozyskanie jednego wartościowego linka, niż nawet 100 niskiej jakości; 
  • Tematyczności: dbaj o to, aby umieszczać odnośniki w miejscach, które są powiązane tematycznie z Twoją witryną, dzięki temu zbudujesz sobie pozycję w branży, w przeciwnym razie Google może uznać Twoja działania za podejrzane;
  • Ręcznym dodawaniu: istnieją generatory linków, które błyskawicznie potrafią dodać kilkadziesiąt odnośników do Twojej strony, unikaj ich, sprawia to, że nie masz pełnej kontroli nad odnośnikami, a nawet jeden link z podejrzanego źródła może na stałe obniżyć pozycję Twojej witryny w Google;
  • Naturalności: odnośniki muszą wyglądać naturalnie, dbaj więc o to, aby różnicować miejsca, z których pochodzą, używaj również różnych anchorów. 

„Najlepiej działa anchor typu „exact match”. Ale nadużywany wygląda nienaturalnie i może osłabić pozycję witryny w wyszukiwarce” 

Jak pozyskiwać linki, aby wpływały korzystnie na pozycjonowanie stron internetowych?

Nie wszystkie linki mają taką samą moc. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej muszą być zróżnicowane i wartościowe. Najlepiej, aby pojawiały się naturalnie – od fanów i klientów Twojej marki. Dlatego warto ich do tego zachęcać, organizując konkursy, zabawy, programy partnerskie. A do tego: 

Prowadź blog firmowy

Wartościowa i oryginalna treść potrafi zdziałać cuda. Nie zdarza się to często, ale te najlepsze teksty, z odrobiną humoru i dużą dawką przyjaźnie przedstawionej wiedzy często są udostępniane dalej przez czytelników. 

A jeśli to nie nastąpi, zawsze możesz podlinkować dany artykuł samemu na innej, wartościowej stronie czy w serwisie zewnętrznym.

Buduj kanał w social mediach

Choć zwykle linki w social mediach mają atrybut „nofollow”, nie oznacza to, że całkowicie należy z nich rezygnować. W końcu media społecznościowe to ogromne źródło klientów oraz fanów marki. W konsekwencji taki ciekawy profil linków na Facebooku czy Instagramie zbuduje zasięgi Twojej marce i zwiększy jej rozpoznawalność.

Współpracuj z innymi

Mamy tu nam myśli wszystkie osoby i formy, które są powiązane tematycznie z Twoją firmą i również istnieją w sieci. Warto wymieniać się na ich blogach wiedzą, publikując artykuły lub wywiady opatrzone linkiem do strony. Posty gościnne poprawiają Twój wizerunek i pokazują algorytmom Google, że jesteś ważny w swojej branży. 

/ 5.

<a href="https://woobox.pl/author/rafal/" target="_blank">Rafał Jóśko</a>

Rafał Jóśko

Jestem fanatykiem dobrego SEO oraz UX. Swoją przygodę z branżą digital rozpocząłem w 2008 roku, kiedy zacząłem realizować pierwsze zarabiające witryny internetowe. Od 2015 roku skupiam się na optymalizacji stron i sklepów internetowych pod kątem SEO oraz SXO. Specjalizuję się w pozycjonowaniu oraz optymalizacji technicznej pod kątem pozycjonowania (SEO). Właściciel agencji SEO & SEM Woobox z Lublina.
Woobox

Poszukujesz skutecznych rozwiązań w  marketingu internetowym?

Skontaktuj się z nami i odkryj pełen potencjał swojego biznesu w świecie online. Nasze doświadczenie i wiedza są Twoim kluczem do sukcesu.

 

To może być interesujące…