Dlaczego warto prowadzić i pozycjonować blog firmowy?

Blog firmowy to sztandarowy przykład content marketingu. Tego rodzaju promowanie firmy ma długą tradycję w świecie marketingu internetowego. Blog firmowy to najlepsza alternatywa dla krzykliwych i otaczających nas na każdym kroku przekazów reklamowych i jaskrawych bannerów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat SEO on-site, marketingu treści i całej tematyki znanej szerzej jako pozycjonowanie stron internetowych to zapraszam do dalszej części artykułu.

Posty na Facebooku to za mało, czyli „thinking outside the box”

Obecnie prowadzenie bloga firmowego stało się koncepcją, którą stosunkowo łatwo jest zupełnie zlekceważyć. W dobie mediów społecznościowych przywykliśmy do zasypywania nas mało interesującymi aktualnościami. Wrzucanie na Facebook i Instagram zdjęć firmowych, czy fotek produktów stało się normą, ale czy to wystarcza? Czy to, co robią inne firmy, sprawdzi się i w Twoim przypadku? Niekoniecznie. Firmy, które nie prowadzą bloga firmowego, a jedynie skupiają się na prowadzeniu działań w social media, popełniają ogromny błąd. Pisząc same posty w kanałach social media, nie wpływasz na pozycjonowanie swojej witryny firmowej. Owszem, może jakiś nikły procent osób zdecyduje się kliknąć i przejść na Twoją witrynę biznesową. Niestety na polubieniach posta, czy komentarzu interakcja często się zamyka.

Blog firmowy. Dlaczego warto wyjść poza schematy?

Standardowe blogi sprawiają mylne wrażenie przestarzałej i nieatrakcyjnej dla odbiorcy formuły. Zdarza się, że przedsiębiorcy traktują blog, jak źródło promocji wyłącznie własnej osoby, co jest błędnym założeniem. Firmy często nie decydują się na prowadzenie bloga, uznając to za czynność zbyt czasochłonną, gdzie bardzo trudno zmierzyć efekty. Dodatkowo zlecenie pisania artykułów copywriterowi wydaje się zbyt kosztowne. Argumenty tego typu wydają się być zasadne, jednak jak to jest, że duże firmy nadal decydują się na prowadzenie blogów na swoich stronach internetowych? Czy ktoś te artykuły na blogach jeszcze czyta? Czy możliwe jest osiągnięcie jakichkolwiek korzyści z pozycjonowania oraz reklamy Google ads bloga firmowego?

Blog firmowy

Dlaczego artykuły na stronie internetowej firmy są potrzebne?

Blog firmowy to Twoja droga do zbudowania profesjonalnego wizerunku, oczywiście treści na blogu firmowym można potraktować jako pewną formę reklamy, ale tworzenie ich wymaga nieco innego podejścia. Klasyczna reklama jest impresywna – jej celem jest wywołanie pewnych odczuć i potrzeb lub uświadomienie o nich odbiorcy. Blog firmowy ma na celu przekonanie Cię, że potrzebujesz danego produktu lub usługi, a oferta danej firmy jest po prostu najlepsza.. Taki ma też cel płatna promocja , jednak artykuły publikowane na blogu firmowym działają nieco inaczej. Przy kreowaniu treści musimy kierować się koniecznością rozwiazywania konkretnych problemów odbiorcy. W danej treści musi on znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, rozwiązanie problemu, wątpliwości czy dylemty.

Jak prowadzić blog firmowy? To proste rozwiązuj problemy, zamiast pisać o sobie!

Internauci czytają artykuł w całości, kiedy poczują, że płynąca z niego wiedza jest im faktycznie potrzebna. Teksty powinny być specjalistyczne, przybierać formułę poradnikową i rozwiązywać konkretne problemy, z którymi borykają się Internauci.

Doskonałym przykładem będzie blog firmy rachunkowej, który powinien zrozumiałym dla odbiorcy językiem rozwiewać wątpliwości na temat wszelkiego rodzaju problemów podatkowych oraz księgowych zawiłości.

Teksty na stronie sklepu online z tekstyliami powinny ułatwić podjęcie decyzji co do wyboru najlepszego materiału, jak i rozmiaru pościeli, czy wyboru poduszki dla np: dziecka z alergią. Bardzo istotna jest również regularność oraz ilość artykułów, która będzie zachęcać Internautów do częstszego zaglądania na stronę, subskrypcji, a potem i samych zakupów. Na szczęście nie musisz robić tego wszystkiego samodzielnie. Profesjonalny SEO copywriter przeanalizuje konkurencję, zadba o dobry content plan i dobierze najlepsze tematy artykułów.

Korzyści z prowadzenia bloga firmowego

Czy blog firmowy daje jakieś korzyści i przewagę nad konkurencją? Czy ten artykuł to kolejny tekst, który promuje jakieś usługi z zakresu pozycjonowania i marketingu? Wprowadzając konkretne rozwiązania do firmy, oczekujemy wymiernych korzyści. Efektem działań, regularnego prowadzenia bloga firmowego oraz systematycznej publikacji ciekawych artykułów, będzie w pierwszej kolejności profesjonalny wizerunek firmy. To on zostanie wykreowany w oczach i głowach przyszłych klientów.

Wielką siłą artykułów na blogu firmowym jest bowiem brak nachalności, naturalność, a co za tym idzie, niemożliwa do podważenia wiarygodność. Jeśli trafimy z tekstem w potrzebę danego odbiorcy, budujemy całkiem solidny fundament do trwałej i lojalnej relacji klienta z marką. To, o czym trzeba pamiętać przy tworzeniu bloga firmowego, to jakość publikowanych treści. Ważne, aby artykuły były unikalne i poprawne językowo, a przede wszystkim wartościowe dla użytkownika. Dzięki temu użytkownicy, którzy trafią na dany wpis blogowy, szybko dowiedzą się o ofercie. Będą mogli wziąć pod uwagę właśnie Twoją firmę w momencie podejmowania decyzji zakupowej, a przecież o to właśnie chodzi w działaniach promocyjnych.

Czy prowadzenie bloga wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google?

Promocja firmy w Internecie może opierać się na stałych, płatnych działaniach, takich jak reklama internetowa w serwisie Facebook Ads, Google Ads lub LinkedIn Ads. Jednak często o wiele bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem jest wdrożenie działań długoterminowych, które skutecznie poprawią widoczność w wyszukiwarce Google. I takim właśnie działaniem jest prowadzenie bloga firmowego. Profesjonalny blog pozwoli na osiągnięcie długotrwałych rezultatów i sprawi, że będziesz mógł/-a mniej wydawać na reklamę.

Wsparcie pozycjonowania organicznego

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg czynności, których zadaniem jest optymalizacja strony i dopasowanie jej do algorytmu Google, a także do potrzeb użytkownika. Do takich działań zalicza się między innymi:

  • ustawienie odpowiedniego tytułu strony
  • nadanie nagłówków
  • modyfikację opisu description
  • umieszczenie przekierowań
  • zadbanie o ogólny wygląd strony
  • umieszczenie najważniejszych informacji w odpowiednich miejscach
  • ogólną użyteczność strony

Pozycjonowanie bloga. Cierpliwie do celu

Pozycjonowanie to działania SEO, do których zalicza się prowadzenie bloga firmowego. To optymalizacja strony internetowej, tak aby pojawiała się ona wysoko w wyszukiwarce na dane słowa kluczowe. Korzyści wynikające z pozycjonowania SEO to oczywiście wyższa pozycja w wynikach wyszukiwarki. Zoptymalizowana pod kątem SEO strona internetowa będzie wyświetlać się na wyższych pozycjach, dzięki czemu więcej osób ją zobaczy. To z kolei przełoży się na liczbę klientów i wygenerowanie większych zysków. Jest to możliwe do osiągnięcia, jeśli dana strona internetowa posiada odpowiednio dużo dobrej jakości treści. Regularne dodawanie nowej treści na stronę internetową czasem sprawia nie lada kłopot. Dlatego polecaną metodą jest prowadzenie bloga firmowego, w czym bardzo pomocne będą usługi profesjonalnego copywritera.

Wysokiej jakości treści na blogu firmowym to klucz do sukcesu

Wbrew pozorom blog firmowy to nie tylko masowe tworzenie niskiej treści pod wyszukiwarki. Większość przedsiębiorców wie, że samo założenie sklepu internetowego lub posiadanie strony firmowej to za mało. Zaniedbana pod kątem treści witryna firmy usługowej, pozostawiony sam sobie sklep internetowy z opisami produktów od producenta, nieunikalnymi i powielanymi na innych stronach sklepów… Duża część użytkowników wpisuje w Google konkretne frazy, na podstawie których wyszukiwarka podpowiada im strony, na których mogą znaleźć interesujące ich informacje. Dlatego jeśli w naszym sklepie mamy tylko enigmatycznie brzmiące opisy produktów i nie posiadamy bloga firmowego, to raczej nie mamy co liczyć na napływ ogromnej ilości klientów.

Ruch na stronie? Pozyskuj go naturalnie

Pisanie artykułów na blogu firmowym pozwala nam użyć najczęściej wyszukiwanych wraz i w ten sposób przekierować ruch do siebie, na swoją stronę internetową. Oczywiście jest to spore uproszczenie, ale porządnie napisany artykuł może zdziałać cuda. Artykuły wysokiej jakości muszą być systematycznie publikowane na blogu firmowym. Tylko wtedy bardzo korzystnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony firmy usługowej w wynikach wyszukiwarek internetowych. Pozwalają na umieszczenie licznych, naturalnie brzmiących słów kluczowych, anchor tekstów, linków wewnętrznych i zewnętrznych. Regularne dodawanie treści będzie zachęcać roboty do częstszego przemierzania witryny. Tym samym prowadzać wysokiej jakości blog firmowy skutecznie zdobędziemy uznanie wyszukiwarek.

Prowadzić blog samodzielnie czy zlecić usługę copywriterowi?

Jeśli nie wiesz, na jakie tematy dodawać wpisy na swoim blogu, wówczas najlepiej będzie, jeśli wykonasz badanie słów kluczowych dla swojej firmy. Możesz to zrobić samodzielnie, posiłkując się instrukcjami z Internetu. Możesz także zlecić takie badanie specjaliście, który zna się na SEO i wie, jak to zrobić. Uniwersalnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy SEO copywritera, który nie tylko świadczy usługi pisania tekstów, ale i uczyni tekst blogowy optymalnym dla pozycjonowania. Oczywiście w przypadku tego drugiego rozwiązania będziesz musiał/-a więcej zapłacić, niż gdyby badanie słów kluczowych było wykonane samodzielnie. Ale bez wątpienia jest to inwestycja z gwarancją zwrotu. Wynikiem badania powinna być lista słów kluczowych, które powinny znaleźć się na Twojej stronie. Takie słowa kluczowe to nic innego, jak inspiracje i podpowiedzi do tego, czego ludzie szukają i jakie tematy powinny być omawiane na Twoim blogu firmowym.

Czy prowadzenia bloga firmy ma wady?

Na prowadzenie bloga firmowego trzeba mieć przede wszystkim czas. To nie blog prywatny z przepisami, amatorskimi zdjęciami przyrody, czy wspomnieniami z podróży.

  • To Twoja wizytówka i jej jakość musi być jak najlepsza. Nie masz zdolności twórczych i nie chcesz zgłębiać zasad SEO, przechodzić przez kursy copywritingu i pozycjonowania? Prowadzenie bloga możesz zlecić osobie z zewnątrz. Agencja copywriterska lub dobry copywriter freelancer z przyjemnością zajmie się pisaniem treści dla Twojej firmy, czy sklepu internetowego.
  • Pozorną wadą blogów firmowych może się wydawać fakt, że są one tak naprawdę rodzajem inwestycji długoterminowej, której zwrot jest trudny do zmierzenia.
  • Istnieją badania, które wskazują na nawet kilkukrotny wzrost ruchu na stronach tych firm, które mają blogi (w porównaniu do tych, które nigdy nie zainteresowały się taką formą promocji). Prawda jest taka, że im więcej wartościowych treści znajdzie się na stronie, tym sprawniej wydatki będą się zwracać.
  • Ciekawe i jakościowe artykuły będą przyciągać nowych odbiorców. Dzięki temu blog firmowy stanie się również źródłem nowych linków do strony. Ponownie zostanie wsparte pozycjonowanie strony firmowej (sklepu internetowego).

Nie podążaj ślepo za tłumem…

Dlatego należy się zastanowić, którą drogą podążać. Obydwa rozwiązania są dobre, ale pasują dla różnych biznesów internetowych. Pierwsza wersja z małą ilością znaków, jest odpowiednia dla dużych serwisów informacyjnych. Takie strony mają ugruntowaną pozycję w wyszukiwarkach internetowych i rozpoznawalną markę. Wielu czytelników wchodzi na taką stronę bezpośrednio. Dlatego artykuły z raptem 600 słowami nie muszą od razu znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwarkach. Dodatkowo duże serwisy informacyjne posiadają kilka innych stron, które wzajemnie się linkują, a ruch przechodzi wewnątrz.

Natomiast młodym stronom internetowym poleca się tworzyć artykuły o większej ilości znaków ze spacjami. Obszerniejsze artykuły przy odpowiednich działaniach mogą zyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Zadziała to przy mniejszej ilości linków zewnętrznych i mniejszym budżecie reklamowym. Ponadto w artykule blogowym, zawierającym większą ilość treści można umieścić więcej słów kluczowych. Nie musi to być jedno słowo kluczowe. Można dodać kilka podobnych do siebie słów kluczowych, odmiany, synonimy, czy frazy z długiego ogona (long tail). Jednocześnie można także napisać kilka krótszych publikacji o podobnej tematyce. Dłuższy artykuł będzie stworzony pod wyszukiwarki, a mniejsze pod czytelnika.

Jakość, a nie ilość. Podsumowanie

Niczego w życiu nie można być pewnym. Jednak profesjonalne prowadzenie bloga to szansa na sukces Twojej firmy. I nie ma tu znaczenia wielkość Twojego biznesu, może to być nawet jednoosobowe biuro tłumacza przysięgłego, czy specjalisty ds. księgowości pracującego online. Wiele firm stawia na tanie teksty blogowe, zlecając pisanie przypadkowym copywriterom za kilka złotych. Chociaż korzystanie z rozmaitych platform i giełd kusi, należy się zastanowić, czy zależy nam na jakości, czy na ilości. Łatwo w ten sposób zaprzepaścić szanse, jakie stawia dobrej jakości content marketing. Niskiej jakości artykuły na blogu to tylko niepotrzebne przepalanie budżetu firmy. Tanie artykuły rzadko kiedy posiadają wysoką jakość. Jedynie profesjonalny copywriter jest w stanie zapewnić odpowiednią jakość.

Zleć prowadzenie bloga profesjonalnemu copywriterowi

Chociaż rynek jest zepsuty przez zaniżanie stawek, nadal można znaleźć odpowiedniego i dobrego copywritera do długotrwałej współpracy. Czasem warto zapłacić kilka złotych więcej i powierzyć content marketing profesjonaliście bezpośrednio. Musisz sobie odpowiedzieć na kilka pytań. Czy chcesz zyskać dobre artykuły na bloga, płacąc więcej, ale mając pewność jakości? Dążysz do profesjonalnej realizacji strategii content marketingowej swojej firmy? Czy chcesz wprowadzać artykuły na bloga dla samego wypełniania strony nijaką treścią z nikłą szansą na sukces? Jesteś gotów/-a ryzykować zlecanie pisanie artykułów na bloga przypadkowym copywriterom przez portale? Chcesz znaleźć partnera do stałej współpracy? Chcesz współpracować z copywriterami, łapiącym jak leci i wykonującym za pół darmo teksty do pisania przez portale ze zleceniami? Decyzja należy wyłącznie do Ciebie.

Jak pisać artykuły na bloga i zdobyć top 10 w Google?

Blogowanie to nie tylko popularne hobby, ale także lukratywny biznes dla wielu osób. Aby jednak artykuły na blogu cieszyły się popularnością, muszą być one widoczne dla innych. Treści można promować na rozmaite sposoby: płatne kampanie Google Ads, Instagram, Facebook. Jednak najlepsza i najbardziej efektywna jest optymalizacja pod SEO. Jak możesz zaprowadzić swoją stronę na szczyt wyników wyszukiwania, gdy konkurencja jest obecnie tak duża?

Koniec skuteczności SEO?

Jeszcze kilka lat temu awansowanie na pierwszą stronę wyników wyszukiwania nie było tak trudne. Wystarczyło stosować rozmaite sztuczki, bazujące na furtkach i niedopowiedzeniach Google. Tak zwani webmasterzy, czyli osoby odpowiedzialne za strony i ich optymalizację, skutecznie manipulowali wynikami, starając się oszukać algorytmy Google.

Czas, gdy dało to się robić skutecznie, minął jednak bezpowrotnie. Masowe kupowanie linków do strony i budowanie niskiej jakości stron zapleczowych, jakże przesyconych słowami kluczowymi… Zdecydowana większość agencji SEO nastawiona jest głównie na zysk. Zbijają one olbrzymie pieniądze na niewiedzy przedsiębiorców i blogerów, do dzisiaj stosując triki sprzed lat.

To, co było skuteczne kilka lat temu, dzisiaj może skończyć się jedynie nałożeniem kary na stronę internetową. Dlatego warto zachować czujność. Agencja marketingowa oferuje Ci szybkie pozycjonowanie, sprzedaje hurtowo linki do stron, czy wprost obiecuje pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania? Możesz mieć pewność, że coś jest na rzeczy.

Czy to wszystko ma sens?

Czy więc działania SEO nie są potrzebne? Bez nich nic nie osiągniesz. Jednak w ostatnich latach bardzo zmieniły się priorytety Google, a wymagania są o wiele surowiej egzekwowane. Dla wujka Google najważniejsza jest bowiem satysfakcja internauty. Odbiorca treści na danej stronie internetowej powinien zobaczyć informacje jak najlepszej jakości. Teksty mają stanowić dokładną odpowiedź na jego pytania i problemy. Zaawansowana technologia Google, stale ewoluujące algorytmy, doskonale wiedzą, czy strona spełnia wymagania jakościowe, by zasłużyć na miejsce na szczycie. Jeżeli nie zapewnisz odpowiednich treści, wysokie pozycje oddajesz firmom konkurencyjnym.

Dziś metody SEO stosowane kilka lat temu nie są skuteczne bez wysokiej jakości artykułów. Nie wystarczają usilne próby optymalizacji pod słowa kluczowe. Masowe publikowanie byle jakich tekstów napisanych przez super taniego copywritera z portalu dla freelancerów to także ślepy zaułek. Możesz mieć ciekawe pomysły na content, ale pójście w złą stronę może zniweczyć wszystko.

Najważniejszy fundament SEO? Pisanie tekstów pod ludzi, nie pod algorytmy

Zdecydowana większość profesjonalistów i osób samodzielnie dbających o swoje strony popełnia podstawowy błąd. Treści tworzone są w taki sposób, by były one faworyzowane przez algorytmy, bez uwzględnienia komfortu internauty. Dziś żadna treść pisana w ten sposób nie znajdzie się na liście top 10. Dobry content marketing i działania SEO nie mogą być prowadzone kosztem komfortu czytelników.

Zapomnij o upychaniu słów kluczowych

Jednym z wielkich błędów, jakie możesz popełnić, jest upychanie słów kluczowych na siłę, a także stosowanie ich w dziwny sposób. Wielu twórców treści nie wie, że fraz nie trzeba umieszczać w tekście w formie niezmienionej i nienaturalnej. Zilustrujmy to przykładem.

Wielu blogerów, znajdując frazy kluczowe przy pomocy rozmaitych narzędzi, umieszcza je w formie niezmienionej w artykułach. Załóżmy, że szukamy frazy, dotyczącą opisów produktów. Interesuje nas fraza „profesjonalne opisy produktów do sklepów internetowych”. Kuszące jest, aby pisząc artykuł, nie dokonywać w niej żadnych zmian. Przecież chcemy, aby na tę frazę potencjalni klienci trafiali na naszą stronę copywriterską. Można godzinami głowić się, w jaki sposób skonstruować z daną frazą jakieś zdanie… Ale to nie ma żadnego sensu.

Jak pisać artykuły na bloga. Roboty, algorytmy a odbiorca treści

Roboty Google tak naprawdę nie muszą mieć podanej frazy na stronie w takiej formie. Ich zadaniem jest przeczesywanie całego tekstu. Mieszają rozmaite znajdujące się w nim słowa, łącząc je we frazy kluczowe. Google bardzo się stara, aby internauci, znaleźli dokładnie to, czego szukają. Dlatego też, bazując na powyższej frazie, możesz stworzyć rozmaite zdania i nagłówki, które będą na nią finalnie i tak pozycjonowane.

Wracając do interesującej nas frazy, algorytm więc zaindeksuje na tę frazę takie zdania, jak:

  • „Jak tworzyć profesjonalne opisy produktów do sklepów internetowych?”
  • „Jak tworzyć opisy produktów do sklepów internetowych, które będą nie tylko profesjonalne, ale i kreatywne?”

Profesjonalne artykuły na bloga to sztuka. Nie musisz jej umieszczać fraz w takiej samej formie, w jakiej wpisują ją odwiedzający wyszukiwarkę internauci. Nie musisz nawet wpisywać w takich zdaniach poszczególnych elementów fraz kluczowych (pojedynczych słów) w dokładnie takiej samej kolejności, w jakiej są wpisywane w jej pasek. Niektórzy jednak twierdzą, że zdecydowanie lepiej jest umieszczać je zgodnie z tą kolejnością. Nie ma jednak niezbitych dowodów na to, że praktyka taka jest lepsza. Jedno jest pewne – Google jest zadowolony z Twojego bloga, jeżeli kochają go czytelnicy. Ci na pewno poczują się komfortowo, czytając tekst im przyjazny. Nikt nie chce czytać tekstów najeżonych sztucznie wstawionymi frazami. Od razu rzuci się w oczy, że nie piszesz dla odbiorcy, ale tworzysz teksty pod wyszukiwarkę.

Analiza treści konkurencji

Aby stworzyć dobre treści, musisz to robić lepiej niż twoi konkurenci. Teraz pewnie pomyślisz, że blogów takich, jak Twój, są tysiące, może nawet dziesiątki tysięcy. Jest to błędne myślenie. Nie traktuj całego Internetu jako Twojej konkurencji. Zastanawiasz się, jak wyprowadzić swój blog firmowy na szczyt wyników wyszukiwania? Konkurencją jest dla Ciebie pierwszych 10 stron z organicznych wyników wyszukiwania, a więc tych, które znalazły się tam naturalnie i nie są oznaczona jako reklama. Jeżeli prowadzisz sklep zoologiczny, wybierz tylko strony dotyczące biznesów e-commerce z Twojej branży. Nie uwzględniaj stron, które nie są powiązane ze sprzedażą artykułów dla zwierząt, np. blogów pasjonatów, stron oferujących otwarcie sklepu, itp.

Zanim zaczniesz tworzyć artykuły na bloga, przyjrzyj się treściom konkurencji. Możesz spokojnie znaleźć się na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania i zgarnąć około 50% ruchu, jeżeli twoje treści będą:

  • unikalne: nie będą znikąd skopiowane (splagiatowane)
  • oryginalne: nie będą jedynie parafrazą innych treści, ich przekopiowaniem
  • rearanżacją i jedynie ujęciem własnymi słowami tego, co udało ci się gdzieś znaleźć
  • proponować nowe odpowiedzi na stare pytania
  • analizować znane od dawna problemy, pytania i rozwiązania w zupełnie nowym świetle
  • wnosić w życie Twoich czytelników innowacje, skłaniać ich do refleksji
  • napisane przez człowieka, a nie przez jedno z wielu narzędzi do automatycznego generowania contentu

Wymagania te są surowe i być może teraz jesteś w szoku, wątpiąc w to, że uda Ci się takie treści stworzyć. Jak najbardziej jest to jednak możliwe. Musisz zwiększyć swoją kreatywność i zacząć myśleć w inny sposób. Będzie to dla Ciebie bardzo łatwe zadanie, jeżeli naprawdę fascynujesz się tym, o czym piszesz. Jeżeli nie masz czasu i wiesz, że nie podołasz zadaniu, nic straconego. Dobry copywriter zajmie się wszystkim.

Trafione artykuły na bloga? Poznaj swoją grupę docelową

Koniecznym elementem sukcesu jest też doskonała znajomość grupy docelowej. To Twoi obecni, ale też i potencjalny czytelnicy. Nic tak nie zainspiruje blogera, jak wiedza o tym, czego oczekują jego fani i o tym, jakie problemy na co dzień napotykają. Śledź rozmaite fora internetowe i grupy w mediach społecznościowych, na których przebywa Twoje grupa docelowa. Notuj pytania, rozterki, wątpliwości i pomysły. Rób mapy myśli, używaj notatek online i głosowych, zapisuj całe dyskusje, robiąc zrzuty ekranu lub używając narzędzi do zapisywania wątków z forów internetowych itp.

Postaw na fachową wiedzę

Zainwestuj w dobrej jakości literaturę związaną z tematyką Twojego bloga. Sukces odnoszą tylko te strony, które są oryginalne. Setki tysięcy blogów w sieci powstają przez przekopiowanie i lekkie zmiany treści. W danej niszy często jedynie na palcach jednej ręki można policzyć blogi, które nie powstały z takiego recyklingu treści. Bazuj na połączeniu dobrych źródeł książkowych, fachowej literatury, własnego doświadczenia i związanych z nim głębszych wglądów i przemyśleń. Nawet niepozorny blog kulinarny może zachwycać profesjonalizmem i oryginalnością. Artykuły na blog biura rachunkowego nie musi być nasycony specjalistycznymi terminami i trudny w odbiorze.

Optymalizacja SEO z głową

Wysokie treści to priorytet, jednak pewna optymalizacja pod SEO jest konieczna. Możesz zrobić co najmniej kilka rzeczy, by dość szybko awansować w wynikach wyszukiwania.

  • Po pierwsze nie rób błędu polegającego na optymalizacji bloga jako całości pod jedno słowo kluczowe. Zawsze optymalizuj jedną jego podstronę na inne słowo. Jeżeli masz na przykład bloga liczącego 100 wpisów, to pozycjonuj każdą z tych stu stron na inne główne słowo kluczowe, a do tego 2-3 inne słowa kluczowe.
  • Słowa i frazy rozmieszczaj w tekście w sposób naturalny. Przeczytaj każdy wpis kilka razy i zadaj sobie pytanie, czy dla Ciebie ten tekst jest naturalny? Czy płynnie się go czyta?
  • Komfort czytania podnosi znacznie stosowanie rozmaitych elementów formatowania – stosuj pogrubienia, wypunktowania, rozbijaj tekst na mniejsze bloki. Algorytmy Google doskonale potrafią wychwycić strony, których layout uniemożliwia komfortową lekturę. Dbając o formatowanie, zmniejszysz też tak zwane odrzucenia, czyli zdarzenia polegające na wejściu internauty na Twojego bloga i zaniechania przez niego lektury, w tym przede wszystkim eksploracji innych wpisów na blogu.
  • Przyłóż się też do meta opisów, czyli krótkich tekstów, które widzą internauci, zanim wejdą oni na Twojego bloga. Przygotuj oryginalny meta opis dla każdej podstrony i nie upychaj w nim słów kluczowych, lecz uczyń go podsumowaniem tego, co potencjalny odwiedzający może znaleźć na stronie. Użyj w nim wezwania do działania, czyli zachęty, zaproszenia do wejścia. Meta opis może mieć co prawda dowolną długość, ale w praktyce najlepiej, by składał się on z nie więcej niż 155 znaków, gdyż tylko tyle wyświetli Google. Taki meta opis w wynikach wyszukiwania musi zachęcać do przejścia na stronę.
  • Nie zapomnij także o opisach alternatywnych, czyli opisów zdjęć niewidocznych dla odwiedzających, a widocznych dla przeglądarki, zamieszczając w nich najważniejsze słowo kluczowe, nie upychając jednocześnie na siłę innych fraz. Nie tylko lepiej zoptymalizujesz pod dane słowo kluczowe konkretną podstronę, ale też istnieje duża szansa, że fotografia z Twojego bloga wyświetli się w wynikach wyszukiwania obrazów w Google, a to też jest bardzo ważne źródło ruchu.
  • Bardzo ważne jest też, by nigdy nie zamieszczać na górze strony żadnych reklam, banerów i innych podobnych obiektów reklamowych. Część strony, jaką widzi odwiedzający Twojego bloga czytelnik, zanim zacznie ją przewijać, to tak zwany obszar nad linią przewijania (czy też zgięcia). Jeżeli po wejściu na bloga internauta od razu jest bombardowany reklamami, to prawdopodobnie nawet nie zacznie czytać wpisu, lecz po prostu się wycofa.
  • Stosuj także na blogu linkowanie wewnętrzne, a więc coś, co znasz z Wikipedii. Gdy ją czytasz, pewne słowa, a nawet całe długie frazy, są klikalne i przenoszą Cię one do innego artykułu, dzięki czemu możesz pogłębić wiedzę. Są to tzw. anchory, czyli linki widoczne jako fragment tekstu. Pomagają one algorytmom w całości zaindeksować Twojego bloga i są pomocne w optymalizacji pod słowa kluczowe, które są częścią takiego linku. Dzięki nim Google zna też lepiej strukturę i tematykę twojej strony i mogą być one użyte, by przekonać algorytmy o wysokiej jakości treści. Jednocześnie zmniejszy się też współczynnik odrzuceń, gdyż o wiele bardziej prawdopodobne stają się odwiedziny internautów na innych podstronach.

Wdrażając powyższe wskazówki, masz realną szansę na znalezieniu się na dobrych pozycjach w wynikach wyszukiwania bez wykupowania drogich kampanii SEO i reklam w wyszukiwarce, w sposób zupełnie organiczny i bazujący na satysfakcji czytelników. Taka optymalizacja bloga jest dłuższa i trudniejsza, wymagając sporo pracy, ale tylko ona przyniesie długofalowe zyski. Nie musisz opanowywać zasad SEO i uczyć się, jak pisać artykuły na bloga. To sztuka, którą warto zostawić profesjonalistom.

/ 5.

<a href="https://woobox.pl/author/rafal/" target="_blank">Rafał Jóśko</a>

Rafał Jóśko

Jestem fanatykiem dobrego SEO oraz UX. Swoją przygodę z branżą digital rozpocząłem w 2008 roku, kiedy zacząłem realizować pierwsze zarabiające witryny internetowe. Od 2015 roku skupiam się na optymalizacji stron i sklepów internetowych pod kątem SEO oraz SXO. Specjalizuję się w pozycjonowaniu oraz optymalizacji technicznej pod kątem pozycjonowania (SEO). Właściciel agencji SEO & SEM Woobox z Lublina.

Równie interesujące artykuły