Jaki wpływ na pozycjonowanie ma hosting?

Czy zastanawiało cię czym właściwie jest hosting i jak bardzo jest istotny w procesie zwanym pozycjonowanie stron? Dlaczego nie każdy rodzaj hostingu jest dla każdego? Na co należy zwrócić uwagę wybierając hosting?

Oosoby prowadzące działania SEO dość często spotykają się z licznymi problemami w zakresie wyboru odpowiedniego hostingu oraz przekonania klienta do zmiany hostingu. Z tego względu trudno jest stworzyć witrynę, która będzie spełniała oczekiwania jakościowe wyszukiwarki. 

Czym właściwie jest hosting?

Zjawisko nieprzemyślanego zakupu hostingu często jest związane z nieświadomością klienta oraz uleganiu wpływowi atrakcyjnej reklamy. Zanim zdecydujesz się na pozycjonowanie, musisz sprawdzić poznać kilka podstawowych definicji oraz cech hostingu, na które warto zwrócić uwagę.

Hosting stanowi usługę opierającą się na udostępnianiu powierzchni serwerowej – infrastruktury. Mówiąc prościej, hosting udostępnia miejsce dla Twoich zdjęć, filmów, tekstów i innych danych w ramach stale pracującego komputera (serwera). Brzmi to dość banalnie, jednak nie każdy hosting hostingowi równy. Z tego względu warto poznać ich rodzaje, by znaleźć odpowiedni serwer dostosowany do potrzeb pozycjonowania.

Dlaczego wybór odpowiedniego hostingu jest istotny dla SEO?

Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta – każdy hosting powinien być dostosowany do potrzeb danej firmy i jej działalności. Jeśli zależy Ci na prowadzeniu bloga o niewielkiej liczbie odbiorców logicznym będzie, iż potrzebujesz mniej przestrzeni serwerowej niż np. międzynarodowe przedsiębiorstwo. Nie oznacza to jednak, iż wielkość udostępnianego na serwerze miejsca stanowi jedyny istotny parametr, na który warto zwrócić uwagę podczas wyboru hostingu.

Strona internetowa musi być dostępna 24h/7 dni w tygodniu. To zupełnie zrozumiałe, Google stara się przekierowąc użytkowników do miejsc gdzie znajdą rozwiązanie swoich problemów.

Przykładem jest nasz sklep internetowy zawierający dodatki do WordPress, szesnaście godzin awarii hostingu spowodowowało spadek pozycji na kluczowe hasła, a powrót na wcześniejsze pozycje w wyszukiwarce google trwał cztery miesiące.

Częste problemy z hostingiem mogą sprawić ogromne problemy z pozycjami w wyszukiwarce. Kwestia szybkiego pozbycia się awarii jest w tym wypadku kluczowa, z tego powody całodobowa opieka jest naprawdę istotna. Nie wszyskie firmy świadczące usługi hostingowe oferują takie wsparcie, choć w przypadku tak kluczowych usług jak hosting, powinno być to standardem.

Rodzaje hostingów oraz serwerów

W swojej karierze miałem przyjemność przetestować wiele rodzajów hostingów dostępnych na rynku Polskim. Postanowiłem więc pokrótce scharakteryzować je, biorąc pod lupę ich najważniejsze cechy. Dzięki temu będziesz mógł wybrać rodzaj hostingu odpowiadający potrzebom SEO, a uwierz mi – to będzie znacznym ułatwieniem dla osoby zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych.

Hosting bezpłatny – w większości nie przyjazny SEO

Bezpłatnie prowadzony hosting umożliwia założenie niewielkiej strony internetowej o dość ograniczonej pojemności. Hosting tego typu nie są zazwyczaj przyjazne SEO, ponieważ oferują niskie parametry, które mogą powodować znaczny czas uruchamiania się strony w przeglądarce.

Hosting bezpłatny bardzo często powoduje niezadowolenie użytkownika z uwagi na częste awarie, wszechobecność irytujących reklam oraz brak dostępu do serwera. Z tych powodów hosting bezpłatny przez większość osób z branży SEO jest zamieniany na płatny. Choć to rozwiązanie jest dość rzadko wybierane warto o nim wspomnieć, by osoby poszukujące hostingu przyjaznego SEO, wiedziały jakie problemy mogą ich spotkać podczas pozycjonowania.

Problemy jakie mogą wystąpić na hostingu bezpłatnym:

  • Reklamy
  • Brak wsparcia
  • Długi czas wczytywania strony
  • Awarie

Hosting współdzielony – Dobry dla SEO

Ten wariant jest z kolei najczęściej stosowanym przez większość klientów jakich pozycjonujemy. Jego niezmiernym atutem jest niska cena, opiwająca na kwotę kilkuset złotych rocznie.

Hosting współdzielony polega na podzieleniu mocnego serwera pośród wielu klientów. To rozwiązanie jest wybierane w około 99% przypadkach świeżo zakładanych stron internetowych. Dzieje się tak nie tylko z uwagi na niską cenę prowadzenia witryny, ale również dogodną możliwość zmiany pakietu hostingowego na wyższy.

Jest to o tyle cenne, iż trudno na początku działalności szczegółowo określić wszystkie wymagania oraz oczekiwania wobec strony. Z reguły bowiem wzrastają wprost proporcjonalnie do poszerzenia zasięgu witryny czy z uwagi na chęć wprowadzenia nowych towarów czy usług.

Jeśli miałbym zasugerować najlepszy wariant na początek przygody z pozycjonowaniem, bez wahania wskazałbym na hosting współdzielony. Z czasem będziesz mógł przerzucić się na inny wariant, jeśli Twoje potrzeby wzrosną. Jeśli nie – nie zainwestujesz dużo, a więc również niewiele stracisz.

Zalety hostingu współdzielonego pod względem SEO

  • Wsparcie
  • Stabilność usługi

Wady hostingu współdzielonego pod względem SEO

  • Inne strony internetowe umieszoczne na serwerze mogą wpływać na jakość na jakość usługi.

W przypadku hostingów współdzielonych warto zwrócić uwagę na hostingi w chmurze, które pozbawione są wady jaką jest wpływ innych stron na naszą. Jest to bardzo korzystne wyjście ponieważ inne strony nie wpływają na pozycjonowaną stronę www.

Cloud hosting działa na zasadzie dynamicznego przydzielania parametrów serwera do obsługi strony WWW. Dzięki temu, nawet jeśli serwis musi obsłużyć większy ruch, jeden konkretny serwer nie stanie się przeciążony.

Hostingi w chmurze zyskują na coraz większej popularności, znajdują znaczne grono miłośników ze względu na to, iż są alternatywą od standardowych hostingów współdzielonych. Dzięki temu cechują się większą niezawodnością funkcjonowania i dość sprawnie reagują na ewentualne zagrożenia. Hosting w chmurze jest również dość bezpieczny. Dodatkowym atutem tego typu rozwiązania jest także elastyczność, pozwalająca na sprawne rozbudowanie strony.

Serwer wirtualny – VPS

Nieco podobny do poprzedniego rodzaju hosting VPS umożliwia wydzielenie własnej części serwera w ramach współdzielenia. Dzięki temu użytkownik zyskuje własne zasoby np. konkretną liczbę pamięci RAM, pojemności dyskowej i procesor.

Jeżeli zdarzy się, że przekroczymy możliwości ustalonych parametrów serwera, usługa po prostu przestanie działać. Ważne jest więc, by wybierając dostawcę serwera wirtualnego pamiętać o odpowiednim monitoringu oraz zabezpieczeniu się na wypadek przekroczenia parametrów. Cena prowadzenia hostingu VPS jest zależna rzecz jasna od wymagań. Przy mniejszych można liczyć na koszt około 300-500 zł miesięcznie. 

Zalety serwera VPS pod względem SEO:

  • realnie odizolowany serwer o gwarantowanych zasobach.
  • możliwość zawansowanej optymalizacji stron internetowych

Własny serwer

Serwer dedykowany nazwałbym ,,wypasem” w świecie hostingów.” Trudno jednoznacznie opisać ten rodzaj usługi, z uwagi na jego indywidualność wobec wymagań klienta. Własne serwery posiadają jednak kilka cech wspólnych:

  • możliwość pełnej optymalizacji i administrowania witryną
  • wysoką jakość bezpieczeństwa
  • doskonałą wydajność

Serwer dedykowany polega na posiadaniu własnej fizycznej maszyny przez firmę. Do jej obsługi zatrudnia się dodatkową osobę, odpowiedzialną za jej prawidłowe działanie i bezpieczeństwo przechowywanych na nim danych. Jak można się domyśleć, tego typu rozwiązanie będzie najbardziej kosztownym ze wszystkich przedstawionych. Z tego powodu na własny serwer decydują się zazwyczaj duże firmy i korporacje, które są zobowiązane do przechowywania danych wrażliwych np. swoich klientów, numerów kont bankowych itp. 

Parametry hostingu SEO

Kiedy już wybierzesz idealny dla Ciebie rodzaj hostingu, pora zastanowić się nad parametrami, które powinien spełniać. Pozwoli to uniknąć rozczarowania związanego ze zbyt ubogim pakietem czy hostingiem niemożliwym do przystosowania wobec potrzeb Twojej działalności. Poniżej przygotowałem najważniejsze parametry, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru hostingu. 

Stabilność strony ma wpływ na pozycjonowanie!

Jeśli publikujesz treści na stronie to zależy ci na tym, aby były one łatwo dostępne dla Twoich odbiorców. Stabilność serwera odgrywa więc kluczową rolę, gdyż to dzięki niej Twoją witrynę można odwiedzić o dowolnej porze. Pewnie zastanawiasz się w jaki sposób sprawdzić ten parametr przed dokonaniem decyzji o zakupie danego hostingu? Większość firm oferuje bezpłatny okres testowy (7-dniowy lub 14-dniowy), w trakcie którego możesz sprawdzić działanie oprogramowania, szybkość transferu danych oraz stabilności samego serwera.

Warto zapytać firmę hostingową o ostatnie awarie, które miały wpływ na funkcjonowanie stron i aplikacji klientów. Awarie zdażają się każdemu, jednak to szybkość ich usuwania ma realny wpływ na pozycje w Google.

W przypadku sklepów zalecamy wykonanie małego testu, który polega na wygenerowaniu dużej ilości dodań do koszyka automatycznym oprogramowaniem oraz sprawdzenie jaki rzeczywiście ruch będzie w stanie obsłużyć strona.

Powierzchnia dysku

Większość stron, a szczególnie tych rozpoczynających swoją działalność nie wymaga wielkich zasobów pojemności dysku. Z czasem jednak witryna może wypełniać się obrazami, filmami czy plikami cache, których znaczna ilość może spowodować przekroczenie limtów pojemnościowych, co może mieć wpływ na wyświetlanie strony internetowej, a to będzie mogło skutkować problemami z SEO.

W związku z tym, jeśli Twoja strona ma być stabilna – powinieneś tym bardziej zwrócić uwagę na ten aspekt i dowiedzieć się co się stanie gdy przekroczysz pojemność dysku.  

Powierzchnia dysku ma też znaczenie w kontekście funkcjonowania skrzynki pocztowej. Część hostingów oferuje osobne miejsce na funkcjonowanie witryny i skrzynkę, lecz nie każda firma to umożliwia. Jeśli tak – przed dokonaniem wyboru danej pojemności powinieneś oszacować ile miejsca będzie zajmować Twoja korespondencja i na wszelki wypadek – zostawić sobie odrobinę zapasu. 

Transfer danych

Transfer danych to innymi słowy ilość danych, które będzie można przesyłać i wysyłać w ramach serwera.

Warto jednak mieć na względzie również inne czynniki decydujące o jego zużyciu np. ilość unikalnych użytkowników. Musisz wiedzieć co się stanie jeśli liczba odbiorców nagle wzrośnie i przekroczysz parametry wysłu danych. Musisz mieć to na względzie, by zapewnić stabilność stronie internetowej na której prowadzone są działnia SEO.

SLA – Zobowiązanie firmy do oferowania usługi na wysokim poziomie.

Strona internetowa powinna być dostępna przez 24h/7 dni w tygodniu dopuszczalne są chwilowe awarie. Jednak w przypadku nieprzestrzegania umownego czasu dostępności usługi powinniśmy posiadać możliwość odstąpienia od umowy lub domagać się zadośćuczynienia.

Gwarancja wysokiego uptime jak i zobowiązanie SLA gwarantuje wysoką jakość usługi, bez tego nie wiemy czego możemy się spodziewać od hostingodawcy co możę skutkować opłakanymi konsekwencjami dla pozycjonowanej strony internetowej.

Wybierz idealny hosting pod działania SEO

Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi rozwiałem Twoje wątpliwości dotyczące wpływu hostingu na pozycjonowanie. Dzięki wybraniu odpowiedniego rodzaju usługi oraz przy uwzględnieniu najważniejszych parametrów, witryna www ma szansę zdobyć wysokie pozycje w Google. Mając podstawową wiedzę znacznie łatwiej będzie Ci wybrać hosting odpowiadający spełniający oczekiwania agencji SEO.

/ 5.

<a href="https://woobox.pl" target="_blank">Rafał Jóśko - Agencja SEO&SEM Woobox.pl</a>

Rafał Jóśko - Agencja SEO&SEM Woobox.pl

Od 1987 roku Fanatyk dobrego SEO oraz UX. Właściciel dobrze prosperujacej agencji SEO & SEM Woobox.pl oraz sklepów internetowych w konkurencyjnych branżach.

Równie interesujące artykuły