Wpływ UX(user experience) na SEO??

Czynnik user experience, czyli dostosowanie strony do użytkownika jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania stron internetowych. UX writing również wpływa na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych, a także odczucia użytkowników, którzy przebywają na witrynie internetowej. Często słyszymy te nazwy w pozytywnym kontekście, ale czy właściwe wiemy czym są, jak działają, a także jak dostosować stronę internetową pod tym kątem? O tym wszystkim poniżej.

Czym jest user experience i UX writing?

Czynnik user experience(UX) to jeden z najważniejszych czynników rankingowych istniejących przy pozycjonowaniu. Jest to dostosowanie strony internetowej do użytkowników w taki sposób, aby mogli oni korzystać z witryny komfortowo, szybko i czytelnie. Istotność tego czynnika rankingowego regularnie rośnie, gdyż wyszukiwarka Google stale wymusza zmiany, by strony internetowe były przystosowane do użytkowników. Tak, by docelowo promować i polecać internautom strony, które spełnią ich wymagania oraz oczekiwania.

UX writing z kolei jest dostosowaniem do użytkowników treści pisanych, czyli contentu jaki publikujemy na naszej stronie internetowej. Jest to przystosowanie treści w taki sposób, aby były wygodne i komfortowe, przejrzyste oraz umożliwiały łatwe zapoznanie się z treścią. UX writing zakłada również efektywne przekazywanie wiedzy.

UX pozytywnie wpływa na strony internetowe

Trendy SEO UX są dziś bardzo widoczne i co najważniejsze mają ogromny wpływ na proces pozycjonowania strony internetowej. UX szybko zyskał swoją popularność, gdyż specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem stron zauważyli korzyści, jakie płyną zarówno pod kątem SEO jak i pozytywnego wizerunku marki.

Optymalizacja pod kątem user experience strony internetowej jak i tekstów daje nam korzyści nie tylko pod kątem pozycjonowania strony, lecz także lepszej oceny użytkowników. Wyszukiwarka Google posiada obecnie wiele zaawansowanych algorytmów, które doceniają uporządkowane i estetyczne witryny – nie mniej niż sami użytkownicy, którzy cieszą się z przebywania na czytelnych i przyjaznych stronach internetowych.

(UXO) Optymalizacja doświadczenia użytkownika to proces, który pomaga wdrożyć najlepsze możliwe praktyki, obejmuje on wiele różnych aspektów projektowania i rozwoju strony internetowej, uwzględniając przyzwaczajenia użytkowkownika i jego potrzeby.

UX design i SEO

Do UX można podejść z wielu różnych perspektyw:

  • Badania użytkowników: chodzi o zrozumienie, czego użytkownicy chcą i potrzebują, aby stworzyć efektywne doświadczenie użytkownika.
  • Projektowanie strony internetowej: chodzi o zaprojektowanie strony dla firmy, by była łatwaw użyciu oraz intuicyjna.
  • Testowanie użyteczności: testowanie z prawdziwymi użytkownikami może pomóc zidentyfikować problemy z użytecznością na wczesnym etapie życia projektu, zanim zmiany staną się zbyt kosztowne lub trudne do naprawienia.
  • Prototypowanie: prototyp może pomóc określić, w jaki sposób użytkownik może korzystać ze strony internetowej.

Można powiedzieć, że UX to proces poprawiania tempa, w jakim odwiedzający witrynę docierają do właściwych informacji, by ostatecznie stać się potencjalnymi klientami. Często poprawa UX wpływa korzystnie na CRO (optymalizacja współczynnika konwersji).

UX i jego wpływ na SEO?

Optymalizacja UX doskonale współgra z pozycjonowaniem stron internetowych, poprzez wysłanie sygnałów do wyszukiwarki dotyczących pozytywnego odbioru strony internetowej oraz jej treści: współczynnik odrzuceń, wyczerpanie tematu, czas przebywania na stronie, ilość odwiedzonych stron oraz zrealizowanych transkacji… Wszystkie te czynniki wpływają na poprawę pozycji witryny na stronach wyników wyszukiwania (SERP).

  • RankBrain: Jego głównym celem jest mierzenie tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z wynikami wyszukiwania.
  • Współczynnik odrzuceń: Nie wszyscy w SEO zgadzają się, że bounce rate ma znaczenie, ale może to być sposób Google na wykorzystanie swoich użytkowników jako testerów jakości (w końcu strony z wysokim bounce rate prawdopodobnie nie są wartościowe.).
  • Ruch bezpośredni: Google Chrome, aby określić, ile osób odwiedza witrynę (i jak często). Witryny z dużą ilością bezpośredniego ruchu są prawdopodobnie stronami o wyższej jakości.
  • Powtarzające się wizyty: Witryny z powtarzającymi się odwiedzającymi mogą uzyskać wzrost rankingu Google.

Celem optymalizacji SEO jest zwiększenie widoczności witryny i ruchu z wyszukiwarek, celem UX jest zwiększenie użyteczności. Ostatecznym efektem łączocym UX i SEO jest stworzenie trwałej przewagi konkurencyjnej firmy.

Jak dostosować stronę WWW do użytkowników

Jeśli mówimy o dostosowaniu strony internetowej do użytkowników, przede wszystkim powinniśmy zadbać o odpowiednią – adekwatną szatę graficzną, która będzie dobrze dostosowana do naszej grupy docelowej.

Strona internetowa i ux

Funkcjonalność strony internetowej

Powinniśmy również oprócz gustów naszych odbiorców zadbać o funkcjonalność serwisu. Musi on posiadać czytelną nawigację, proste menu, a także wyszukiwarkę, aby użytkownicy mogli łatwo wyszukiwać informacje znajdujące się na naszej stronie. Dodatkowo powinniśmy ustalić odpowiednią nawigację podstron tak, aby użytkownicy cały czas wiedzieli w jakim miejscu serwisu się znajdują.

Budowa strony www

Sama strona internetowa powinna być również zbudowana w prosty i czytelny sposób tak, aby pozyskiwanie informacji z niej było bardzo komfortowe. Nie powinniśmy również dodawać na samej stronie internetowej zbędnych animacji czy elementów interaktywnych, które mogą często znacząco opóźnić korzystanie z serwisu. Projekt przyjaznej strony powinien być zatem minimalistyczny, a także przejrzysty tak, by użytkownik pozyskał wiele informacji w jak najkrótszym czasie.

Powiązane tematycznie linkowanie

Strona internetowa dostosowana pod kątem user experience to również rozbudowane linkowanie wewnętrzne. Polega ono na dodawaniu wielu odnośników w różnych częściach witryny do innych miejsc serwisu czy tekstów, jakie publikujemy. Dzięki temu użytkownicy będą mogli łatwo sprawdzać sugerowane im kategorie czy treści i przechodzić na nie. Stosując odpowiednie linkowanie wewnętrzne, będziemy wydłużali czas przebywania użytkowników na stronie oraz ich aktywność.

Dział kontakt na stronie internetowej

Ważna jest także pomoc użytkownikom. Powinniśmy zatem zadbać o odpowiedni dział kontaktu, w którym udostępnimy kilka rodzajów kontaktowania się z nami. Dobrym pomysłem jest również dodanie dział FAQ czy chatbota, który będzie odpowiadał automatycznie na zadawane mu pytania.

Responsywność

Obecnie każda strona internetowa powinna być dostosowana pod kątem urządzeń mobilnych. Powinna zatem posiadać responsywną wersję, która będzie automatycznie dostosowywała się do urządzeń małoekranowych. Jest to bardzo ważna kwestia, gdyż obecnie udział smartfonów w rynku wyszukiwań znacząco rośnie i coraz więcej osób ważne sprawy załatwia właśnie w telefonie.

Proces zakupowy

Jeśli prowadzimy stronę sprzedażową, powinniśmy również zadbać o proces zakupowy. Powinien być on bezwzględnie wiarygodny, bezbłędny i prosty. Pieniądze są ważną częścią sprzedaży, a więc naszym potencjalnym klientom powinniśmy dostarczać bezpieczny i funkcjonalny proces zakupowy. Powinniśmy zatem zadbać o jak najwięcej metod płatności, szyfrowanie SSL, a także krótki i łatwy do realizacji proces kupna.

Testy UX

Stronę internetową powinniśmy również regularnie testować, a także analizować i audytować. Dobrym pomysłem jest pozyskiwanie informacji zwrotnych poprzez ankiety czy wyrażenie opinii o naszym serwisie przez klientów. Dzięki temu będziemy mieli wiele informacji z pierwszej ręki, dzięki którym będziemy mogli ulepszać i udoskonalać nasz serwis, który będzie bardziej dostosowany pod kątem użytkowników.

Jak przystosować treści do czytelnika

Istnieje również kilka ciekawych sposobów na optymalizacja tekstów pod seo oraz użytkowników. Przede wszystkim powinniśmy wybierać tematy w taki sposób, aby były ciekawe, interesujące oraz rozwiązywały problemy naszych odbiorców. Powinniśmy również dobrze dobierać formy treści takie jak artykuły specjalistyczne, czy luźne wpisy blogowe. Każdy rodzaj treści spotka się z lepszym odbiorem wśród innej grupy czytelników.

content marketing

Formatownie tekstu

Jeśli tworzymy treści dla użytkowników, powinniśmy przede wszystkim zadbać o formatowanie contentu. Jest to podstawowy i najbardziej widoczny element optymalizacji pod kątem user experience. Formatowanie tekstu sprawia, że jest on dużo czytelniejszy i jest przyjaźniejszy dla czytelników. Formatowanie pozwala pozyskiwać z tekstu wszystkie najważniejsze informacje, a także sprawia, że tekst czyta się dużo przyjemniej.

Struktura tekstu

Bardzo ważnym elementem optymalizacji tekstu pod kątem UX jest odpowiednia struktura tekstu. Powinien być on podzielony na sekcje, posiadać nagłówki, śródtytuły czy moduły. Dzięki temu tekst nie jest ciągłym blokiem słów, a patrząc na niego od pierwszej chwili wiemy jak jest długi, jak jest skonstruowany i jakie informacje zawiera. Pomaga to płynnie przychodzić do odpowiednich fragmentów tekstu i pozyskiwać informacje użytkownika bez konieczności czytania całego artykułu, co jest pomocne użytkownikom.

Wiarygodność tekstu

Sam content musi być również profesjonalny. Powinien być wolny od błędów, a także powinien zawierać jedynie prawdziwe i sprawdzone dane. Musi być zatem poprawny zarówno pod względem stylistycznym jak i merytorycznym. Wpływa to wszystko bezpośrednio na wizerunek naszej marki, a także możliwość budowania profesjonalnego wizerunku lidera branżowego. Jeżeli posiadasz witrynę wilojęzykową sprawdź jak automatyczne tłumaczenia wpływają na seo.

Treść to także multimedia i linki

Treści powinny być również wzbogacone o dodatkowe elementy takie jak zdjęcia, infografiki czy inne multimedia. Pozwoli to lepiej dostosować tekst i lepiej przedstawić nam informacje, które chcemy przekazać. Odbiorcy z pewnością docenią to, że tekst jest dużo bardziej czytelny i atrakcyjny wyżej go oceniając.

W tekstach powinny pojawiać się również odpowiednio zaprezentowane odnośniki do innych części serwisu. Jak wspomnieliśmy wyżej linkowanie wewnętrzne bardzo dobrze wpływa na optymalizację pod kątem user experience. Teksty są naturalnym miejscem, w którym możemy dodawać takie linki. Możemy linkować zarówno do innych kategorii, produktów czy wpisów tematycznych. Możemy dodawać je wraz z adnotacją “Przeczytaj także” lub w formie aktywnych słów, czyli tzw. anchorów.

Dlaczego warto dbać o UX

Istnieje wiele powodów dla których warto dbać o czynniki user experience — zarówno pod kątem tworzenia strony internetowej jak i treści, które na niej publikujemy.

Przede wszystkim tworząc dostosowane serwisy do użytkowników, możemy liczyć na pochlebne recenzje i pozytywnym opinie. Budowanie pozytywnego wizerunku w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne, a każdy głos zadowolenia jest na wagę złota.

Użytkownicy którzy będą dobrze czuli się na naszej stronie internetowej, będą również chętnie na nią powracali. To będzie przekładało się na wyższe statystyki witryny odnośnie wejść, unikalnych użytkowników czy współczynnika odrzuceń, a także długości sesji. To z kolei przełoży się na lepsze pozycjonowanie witryny i mocniejsze SEO strony. Dzięki temu osoby przebywające na naszej witrynie internetowej będą chętniej dokonywały zakupów i ufały naszej marce.

Wdrożenie UX jest proste

Wdrożenie w kwestii user experience na naszej stronie internetowej nie jest również trudne, skomplikowane czy problematyczne. Zmiany możemy wdrażać w dowolnym tempie, a proces jest niezobowiązujący. Powinniśmy zwrócić na niego uwagę, gdyż jest prostym sposobem na odniesienie wielu korzyści gdy prowadzimy serwis internetowy.

Optymalizacja witryny pod kątem UX pomaga również wydobyć pełny potencjał strony internetowej oraz treści, które dodajemy na naszym serwisie — jeśli już tworzymy stronę zgodną z UX ri wkładamy w nie czas oraz pieniądze, powinniśmy zadbać o to, aby uzyskać wszystkie maksymalne korzyści. Budowanie contentu, a także serwisu i niewykorzystanie jego pełnego potencjału jest zmarnowaniem dużej części środków, jakie przeznaczamy na procesy optymalizacyjne. Jeśli zatem prowadzimy serwis internetowy i publikujemy treści, powinniśmy uzyskać jak najwięcej korzyści z tego, dbając o optymalizację user experience.

/ 5.

<a href="https://woobox.pl/author/rafal/" target="_blank">Rafał Jóśko</a>

Rafał Jóśko

Jestem fanatykiem dobrego SEO oraz UX. Swoją przygodę z branżą digital rozpocząłem w 2008 roku, kiedy zacząłem realizować pierwsze zarabiające witryny internetowe. Od 2015 roku skupiam się na optymalizacji stron i sklepów internetowych pod kątem SEO oraz SXO. Specjalizuję się w pozycjonowaniu oraz optymalizacji technicznej pod kątem pozycjonowania (SEO). Właściciel agencji SEO & SEM Woobox z Lublina.
Woobox

Poszukujesz skutecznych rozwiązań zwiększających widoczność w wyszukiwarce Google? 

To może być interesujące…