SEO oszuści – czyli jak odróżnić złą agencję od dobrej.

Szanse na spotkanie złego pozycjonera są dość wysokie, w Twojej najbliższej okolicy jest co najmniej jedna osoba, która twierdzi, że może pomóc Ci w SEO – nawet jeśli tym „pozycjonerem” jest osoba na co dzień przesiadująca w piwnicy (Tak jestem wykopowiczem).

Rynek usług SEO jest tak nasycony, że to na właścicielach firm takich jak Twoja, spoczywa obowiązek sprawdzenia wykonawcy i wybrania odpowiedniego partnera biznesowego specjalizującego się w pozycjonowaniu stron.

Jeśli nie masz doświadczenia w SEO możesz mieć problemy z oceną wiarygodności Agencji SEO, ten wpis ma za zadanie pomóc właścicielom firm poszukających rzetelnej usługi pozycjonowania.

Agencja gwarantuje zajęcie pierwszej pozycji w Google.

Ranking Google stale się zmienia, do tego dochodzą wielkie ilości modyfikacji, które wprowadzają sami właściciele stron internetowych. Kiedy osoby zarządzające stronami wprowadzają na nich zmiany, wyszukiwarki również aktualizują swoje strony wyników. To z kolei zmusza agencję pozycjonującą do sprawdzenia czego dokonała konkurencja i podjęcia odpowiednich działań w celu pozostania na topowych pozycjach. Oczywiście największa ilość zmian ma miejsce na niższych pozycjach w Google, pierwsza strona wyników ma tendencję do bycia bardziej stabilną.

Pamiętaj: Na rynku istnieją profesjonalne agencje SEO i możesz być pewny, że nigdy nie usłyszysz od nich obietnicy zdobycia pierwszej pozycji dla słowa kluczowego.

Słaba treść na stronie internetowej agencji SEO lub jej brak

Profesjonalne agencje SEO publikują wysokojakościową treść na swoich stronach internetowych. Powód tego jest bardzo prosty, rynek usług szerzej znany jako pozycjonowanie jest ultra konkurencyjny, a długość i szczegółowość treści są czynnikami rankingowymi dla stron internetowych, przez co agencje SEO muszą stale publikować wartościowe teksty.

Jeśli otrzymałeś kontakt do agencji z polecenia, wystarczy poświęcić kilka minut, aby sprawdzić ich stronę internetową, zanim do nich zadzwonisz. Pamiętaj, jeżeli agencja nie jest w stanie opublikować wartościowych tekstów na swojej stronie, jakie są szanse, że stworzą wartościową treść dla Twojej strony?

Jednorazowe zmiany na stronie internetowej

Każda dobra agencja zdaje sobie sprawę z powagi działań SEO on-site podczas prac związanych z pozycjonowaniem, co lepsze każda szanująca się agencja wie, że nie jest to jednorazowa praca.

Nie ma znaczenia czy prowadzisz mały lokalny biznes w Lublinie, czy wielką firmę posiadającą kilkadziesiąt oddziałów w Polsce. Pozycjonowanie to ciągły proces wymagający wielu zmian, a jedną z tych zmian jest aktualizacja treści na stronach internetowych, to jedna z skuteczniejszych strategii SEO o któej szerzej pisaliśmy w oddzielnym wątku dotyczącym aktualizacji tekstów.  

Zmiany na stronie tak naprawdę nigdy się nie kończą, nawet jeśli uzyskaliśmy pozycję pierwszą dla danej grupy słów kluczowych, to inna strona może zająć naszą pozycję następnego dnia. Jeżeli konkurencja tego dokona będziesz potrzebował sporo czasu na ponowne zajęcie topowego miejsca.

Twoja konkurencja zapewne ciężko pracowała kilka miesięcy, by zostać królem w Twojej branży. Jeżeli zaniechałeś prac pozycjonerskich z lenistwa, musisz wykonać pracę konkurencji plus usprawnić własne działania SEO, które pozwolą powrócić na topową pozycję.

Agencja nie pyta o Twoją firmę i konkurencję.

Nie ma przepisu na skuteczne SEO, w przypadku mało konkurencyjnych branż bardzo często wystarczy wykonać działania on-site zawierające publikację wysokojakościowej treści połączonej z linkowaniem wewnętrznycm,. Warto także monitorować działania konkurencji, by zawczasu zareagować na zmiany.

Jednak bez znajomości konkurencji nie będzie to możliwe, bez znajomości branży agencja może przegapić istotne działania konkurencji. Jeżeli agencja SEO nie podejmie wysiłku, aby poznać Twoją firmę, nie będzie także podejmować wysiłków podczas pozycjonowania. Nawet gdy agencja posiada doświadczenie w Twojej branży, nadal musi poznać Twoją firmę oraz sprawdzić jej pozycję na tle konkurencji.  

„Tajne” metody pozycjonowania abonamentowego

Istnieją firmy, które wezmą każdego klienta jaki się do nich zgłosi, zazwyczaj nie przedstawiają szczegółowych informacji dotyczących koncepcji pozycjonowania oraz wymagają podpisania długoterminowej umowy.

Takie firmy bardzo często zasłaniają się „tajnymi metodami SEO” – Zapamiętaj, nie istnieją tajne metody pozycjonowania. Pozycjonowanie w wielkim skrócie polega na optymalizacji strony, dodaniu treści oraz linkowaniu.

Jeżeli agencja lub pozycjoner nie chce przedstawić żadnego planu, nie będzie w stanie wypozycjonować strony internetowej. Zazwyczaj, kiedy agencja nie mówi o swoich metodach pozycjonowania, możesz założyć, że prawdopodobnie chcą tylko otrzymać pieniądze.

Agencja musi informować swojego klienta o podejmowanych działaniach w innym przypadku klient może zostać oszukany.

Pozycjoner i jego „tajne” metody mogą polegać na stosowaniu spamerskich linków, upychaniu słów kluczowych oraz publikowaniu słabej jakości treści, które mogą przyczynić się do nałożenia filtra na domenę. Naprawienie błędów po takich agencjach może być czasami niewykonalne lub nie opłacalne.

Brak możliwości przetestowania agencji oraz planu komunikacji       

Jeśli zamierzasz „przetestować” agencję SEO przez miesiąc, musisz być swiadomy, że raczej w pierwszym miesiącu nie uświadczysz żadnych spektakularnych wzrostów w wynikach organicznych. Jednak ten pierwszy miesiąc pozwoli Tobie na poznanie agencji oraz będziesz wiedział czy agencja rzeczywiście wykonuje swoją pracę rzetelnie oraz starannie.

Jeżeli agencja nie rozpocznie prac od analizy Twojej strony, powinieneś rozważyć rezygnajcję z ich usług. W innym przypadku upłynie trochę czasu zanim zdasz sobie sprawę, że agencja tak naprawdę nic nie robi ?

Jeśli agencja SEO chce z tobą współpracować musi posiadać plan działania oraz komunikacji z klientem. Choć może nie brzmi to jak istotny element współpracy, to komunikacja z klientem jest jednym z głównych czynników odróżniających dobrą agencję od słabej. Najlepszym specjalistom SEO towarzyszą harmonogramy spotkań z klientami i dokładne analizy.

Powinieneś otrzymać kontakt do opiekuna klienta w postaci imienia, numeru telefonu oraz maila do osoby, która będzie pracować bezpośrednio nad Twoją stroną internetową. Jeśli zauważysz spadek – lub wzrost – ruchu kierującego do Twojej strony, powinieneś być w stanie skontaktować się z osobą odpowiedzialną i dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje.

Agencja nie jest transparentna!

Agencje często podkreślają co poszło dobrze, co zrobiły świetnie i dlaczego powinieneś zapłacić im więcej w kolejnym miesiącu. Nigdy nie mówią o tym, co poszło źle, co nie zadziałało oraz jakie wnioski zostały wyciągnięte, by poprawić działania SEO.

Prawda jest taka, że w większości przypadków działania SEO obejmują wiele testów i błędnych decyzji, które pozwolają specjaliście od SEO dojść do topowych pozycji w branży. Wiedza o błędach jest bardzo cenna i wartościowa, z tego powodu ważne jest, by wszyscy zaangażowani w pozycjonowanie wiedzieli o nich.

Nie będąc przejrzystym, Twoja agencja lub konsultant wyświadczą Tobie niedźwiedzią przysługę. Nie będziesz uczył się na błędach, przez co w przyszłości możesz powielać te same błędy.

Pytania jakie musisz zadać Agencji SEO przed podpisaniem umowy.

Jakie metody i narzędzia wykorzystujecie do analizy i optymalizacji SEO?

Dowiesz się czy agencja posługuje się profesjonalnymi narzędziami do audytu SEO, analizy słów kluczowych oraz analizy konkurencji itp. Czy tylko wykrzystuje darmowe ogólnodostępne narzędzia, które mogą posiadać pewne ograniczenia, jeżeli chodzi o analizę SEO.

Czy posiadacie doświadczenie w branży, w której działa mój biznes?

Jeśli agencja posiada doświadczenie, warto sprawdzić jakie efekty osiągała w branży, być może agencja pozycjonuje w tym samym monencie konkurencję, przez co może występować konflikt interesów.

Czy macie przykłady poprzednich projektów, na których pracowaliście i jakie efekty osiągnęliście?

Jeśli agencja posiada doświadczenie, warto sprawdzić jakie efekty osiągała w branży, być może agencja pozycjonuje w tym samym monencie konkurencję, przez co może występować konflikt interesów.

Jakiego rodzaju raporty i komunikację otrzymam od was w trakcie trwania współpracy?

Dowiesz się czy będziesz otrzymywać raporty dotyczące postępów, czy będzie możliwa komunikacja z zespołem itp.

Jaka jest wasza strategia i podejście do link buildingu?

Dowiesz się czy agencja skupia się na link buildingu naturalnym, czy też kupowaniu linków i czy ich podejście jest zgodne z wytycznymi Google dotyczącymi link buildingu.

Jakie są wasze stawki i jakie jest wasze podejście do budżetu SEO?

Dzięki temu będziesz mieć lepsze pojęcie o tym, ile będzie kosztować Cię współpraca z agencją i czy ich cennik jest dostosowany do Twoich potrzeb.

Jakie są wasze gwarancje i jakie są warunki zakończenia współpracy?

Dowiesz się, czy agencja gwarantuje określone wyniki, czy jest możliwość zakończenia współpracy bez kar oraz utraty już wcześniej pozyskanych linków itp.

Te pytania pozwolą Ci uzyskać informacje na temat metod i narzędzi, jakie agencja SEO wykorzystuje, ich doświadczenia w branży, przykładów poprzednich projektów oraz ich podejścia do raportowania, link buildingu, cen i warunków zakończenia współpracy. Dzięki temu będziesz mieć lepsze pojęcie o tym, czy agencja jest odpowiednia dla Twojego biznesu i czy ich podejście do SEO odpowiada Twoim potrzebom.

/ 5.

<a href="https://woobox.pl/author/rafal/" target="_blank">Rafał Jóśko</a>

Rafał Jóśko

Jestem fanatykiem dobrego SEO oraz UX. Swoją przygodę z branżą digital rozpocząłem w 2008 roku, kiedy zacząłem realizować pierwsze zarabiające witryny internetowe. Od 2015 roku skupiam się na optymalizacji stron i sklepów internetowych pod kątem SEO oraz SXO. Specjalizuję się w pozycjonowaniu oraz optymalizacji technicznej pod kątem pozycjonowania (SEO). Właściciel agencji SEO & SEM Woobox z Lublina.
Woobox

Poszukujesz skutecznych rozwiązań zwiększających widoczność w wyszukiwarce Google? 

To może być interesujące…