EAT Google – Co to jest i jak poprawić EAT

Kryteria E.A.T. od Google od 2018 roku zyskały spore znaczenie w sieci. EAT jest to system oceny treści, który pomaga w walce z rozpowszechnianiem informacji niskiej jakości, a także pozwala Google walczyć z oszustwami. Aktualizacje algorytmu Google stopniowo zmuszały wiele stron do uwzględnienia tych kryteriów, by pozostać konkurencyjnym i widocznym. Dowiedz się, jak zgodność z kryteriami E.A.T. Google może znacząco poprawić widoczność Twojej witryny.

E.A.T – system rankingowy Google

Teoretycznie więc im bardziej wiarygodna i jakościowa jest strona, tym lepiej wypozycjonuje się w Google. System rankingowy E.A.T. staje się coraz ważniejszy dla wszystkich stron internetowych.

Zgodność z kryteriami E.A.T. Google może być doskonale zintegrowana ze strategią content marketingu, ponieważ cel pozostaje ten sam: oferowanie jakościowych treści w celu zwiększenia wydajności SEO strony internetowej i wzmocnienia zaufania internautów.

  • Specjalizacja/Ekspert (Expertise)

Jesteś ekspertem? Pokaż to Google! Treści o wysokiej wartości są dla Google niepodważalnym dowodem Twojej fachowości. Produkowanie wysokojakościowych treści jest więc niezbędne, aby poprawić swój wynik E.A.T. Dobrej jakości tekst cechuje: fachowość, wyczerpanie tematu opartego na wiarygodnych źródłach, bogate słownictwo, jasno określone słowa kluczowe, nienaganna składnia, spójne linkowanie wewnętrzne oraz linki przychodzące i wychodzące do stron z wysokim autorytetem.

  • Autorytet (Authoritativeness)

Kryterium autorytetu jest jednym z najważniejszych przy odesłaniu witryny. Dotyczy to zarówno autora treści, jak i samej treści oraz strony jako całości. Aby spełnić to kryterium, konieczne jest udowodnienie fachowości i zasadności działania autorów piszących treści. Jak można to zrobić? Głównie poprzez zwiększenie ich notoryczności oraz otrzymywanie wysokiej jakości backlinków do treści. Im więcej z nich jest udostępnianych na stronach, które same mają duży wpływ, tym bardziej wzrasta autorytet strony.

  • Wiarygodność (Trustworthiness)

Wreszcie, co nie mniej ważne, zaufanie. Podobnie jak w przypadku kryterium autorytetu, zaufanie dotyczy autora, strony i jej zawartości. Dotyczy on głównie stron, na których dochodzi do transakcji finansowych, np. sklepów internetowych. W kryterium zaufania fundamentalne znaczenie ma więc kwestia bezpieczeństwa. Zaufana witryna dostarcza wszystkich informacji potrzebnych konsumentom do zakończenia transakcji z pełnym spokojem, ale także wszelkich gwarancji dotyczących zarządzania danymi osobowymi.

Dlaczego kryteria E.A.T. Google są ważne dla SEO?

Celem Google jest oferowanie coraz lepszych wyników wyszukiwania. Wraz z rozmnożeniem się stron internetowych a co za tym idzie źródeł informacji, Google staje przed poważnym wyzwaniem usuwania z wyników niskojakościowych treści. Jak wyróżnić najbardziej trafne i wiarygodne treści na zapytania wpisywane przez internautów? Jak możemy zapewnić, że ci użytkownicy nie będą wprowadzani w błąd w tematach, które mają duży wpływ na ich życie? Jak ograniczyć rozprzestrzenianie się fake newsów? To właśnie te kwestie chciał rozwiązać Google tworząc kryteria E.A.T.

Początkowo kryteria E.A.T. przeznaczone były głównie dla stron poruszających ważne oraz wrażliwye społecznie tematy, ale coraz częściej stosowane są do wszystkich innych rodzajów treści publikowanych w internecie. Były to strony transakcji biznesowych lub finansowych, strony informacji medycznej, prawnej, obywatelskiej lub administracyjnej. W 2018 roku Google zwiększył więc wagę kryteriów E.A.T. w swoim algorytmie, co spowodowało znaczny spadek widoczności dla wielu stron medycznych, finansowych czy prawnych. W rzeczywistości, aby spełnić wymagania Google dotyczące jakości i wiarygodności oraz pozostać widocznym w SERPach, wiele marek i firm całkowicie zmieniło podejście do tworzenia treści

Jak Google mierzy wynik E.A.T. na stronie?

W rzeczywistości nie ma jako takiego rankingu Google E.A.T. Przynajmniej nic o nim nie wiadomo. E.A.T. to sposób w jaki Google zachęca właścicieli witryn do ciągłego podnoszenia jakości treści. Niemniej jednak o poziomie zaufania witryny można wnioskować na podstawie pozycji w SERPach.

Search Quality Raters (SQR) to osoby, którym Google powierza analizę i ocenę jakości wyników organicznych według wytyczanych Googla. Search Quality Raters pomagają tym samym inżynierom Google w dalszym doskonaleniu i dopracowywaniu algorytmu. Nawet jeśli nie mają one bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony, przyczyniają się do wzmocnienia znaczenia kryteriów E.A.T.

Jak poprawić swój wynik w Google E.A.T.?

Rosnąca liczba kryteriów nie zawsze ułatwia stworzenie treści o wysokiej jakości SEO, co więcej stworzenie wysokojakościowych tekstów może być skomplikowane dla osób, które nie są przyzwyczajone do pisania na potrzeby SEO. Dlatego też istotne może być postawienie na rozwiązanie, które pomoże w pisaniu i optymalizacji treści pod wyszukiwarki (SurferSEO, Senuto), by zwiększyć swój „Content Score”. Należy pamiętać, że żadne narzędzie nie zastępuje wiedzy i doświadczenia eksperta w dziedzinie SEO.

Identyfikacja i wyróżnianie autorów jest dobre dla SEO

W celu wzmocnienia zaufania do Twojej strony, Google zaleca identyfikację autorów i podanie informacji o autorach publikowanych treści. Oprócz systematycznego wymieniania autora artykułu, niezbędne jest:

Budowanie reputacji autora: zawsze wymieniaj nazwisko i specjalizację autora, aby przedstawić go jako eksperta w swojej dziedzinie. Pracuj również nad reputacją, zachęcając do zamieszczania wpisów innych autorów na swojej stronie i dziel się wiedzą na cudzych stronach jako autor.

Twórz strony autorskie: dla każdego autora stwórz specjalną stronę prezentującą. Strona powinna zawierać imię i nazwisko autora, jego specjalizację, krótką biografię, linki do kont w mediach społecznościowych oraz dostęp do ostatnio napisanych artykułów.

Zwiększenie zaufania i wiarygodności do domeny

Google ma tendencję do uznawania stron z wartościowym profilem backlinków za bardziej wiarygodną. Należy jednak pamiętać, że linki muszą pochodzić ze stron, które same w sobie posiadają wysoki poziom wiarygodność. Najlepiej postarać się o zwiększenie autorytetu swojej strony w oparciu o kryteria podane przez Google.

Treść: bogata, zróżnicowana, pozyskiwana i jakościowa. Dobrze sformułowane tagi i spójne linkowanie wewnętrzne.

Popularność: linki przychodzące (backlinks) z kilku stron o dużym autorytecie, ale także silnej obecności w sieciach społecznościowych.

Indeksowanie i jakość techniczna strony: poprawnie zaindeksowane strony, dobra ergonomia na PC, urządzeniach mobilnych i tabletach, bezpieczna strona itp.

Aktualizowanie treści i optymalizacja stron swojego serwisu

Treść powinna być wartościowa oraz zróżnicowana zawierająca poprawnie skonstruowane linkowanie wewnętrzne oraz regularnie aktualizowana. Jest to gwarancja jakości zarówno dla czytelników, jak i dla wyszukiwarek. Przestarzałe dane, błędne linki czy nieaktualne porady to czynniki, które wpływają negatywnie na widoczność strony.

Umożliwienie łatwego kontaktu i zapewnienie bezpieczeństwa danych

Celem Google jest polecanie tylko tych stron, które dają gwarancje bezpieczeństwa danych oraz transparentności firm, kryterium to dotyczy wszystkich stron internetowych. Strona, która oferuje kilka rozwiązań kontaktowych, będzie uznana przez wyszukiwarkę za bardziej wiarygodną, niż strona nie zawierająca: Formularza kontaktowego, numeru telefonu, e-mail, czatu, forum, mapy Googla itp. Strona, która oferuje kilka rozwiązań kontaktowych, będzie uznana przez wyszukiwarkę za bardziej wiarygodną.

W przypadku bezpieczeństwa danych warto stosować przepisy unii europejskiej, które zobowiązują firmy i właścicieli stron do informowania i otrzymania zgody od odwiedzających na przetwarzanie ich danych osobowych. Użytkownicy muszą być informowani o ramach, w jakich przetwarzane są ich dane osobowe, a także muszą mieć możliwość żądania usunięcia, zmiany lub przeniesienia tych danych. Nawet jeśli nie jest to kryterium nie jest brane pod uwagę przez Google, to jednak wpływa na zaufanie użytkowników wobec strony z tego powodu należy umieścić na stronie „Polityka prywatności”, w której wyszczególnione są informacje dotyczące ochrony danych klientów.

Kryteria E.A.T podsumowanie

Kryteria te dotyczą wszystkich witryn, nawet jeśli mają one większą wagę na stronach z wysokim ryzykiem ( Prawnicy, medycyna, bezpieczeństwo), ważne jest, by kierować się tymi kryteriami wiarygodności i zaufania. Doświadczenie użytkownika jako całość pod względem jakości strony, wiarygodności oferowanych treści, danych osobowych, dostępności i bezpieczeństwa strony internetowej pozytywnie wpływają na algorytm Google.  

/ 5.

<a href="https://woobox.pl/author/rafal/" target="_blank">Rafał Jóśko</a>

Rafał Jóśko

Jestem fanatykiem dobrego SEO oraz UX. Swoją przygodę z branżą digital rozpocząłem w 2008 roku, kiedy zacząłem realizować pierwsze zarabiające witryny internetowe. Od 2015 roku skupiam się na optymalizacji stron i sklepów internetowych pod kątem SEO oraz SXO. Specjalizuję się w pozycjonowaniu oraz optymalizacji technicznej pod kątem pozycjonowania (SEO). Właściciel agencji SEO & SEM Woobox z Lublina.

Równie interesujące artykuły