Dlaczego struktura strony internetowej jest ważna dla SEO?

Struktura strony internetowej ma kluczowe znaczenie zarówno dla jej użyteczności, jak i samego procesu pozycjonowania stron www. W wielu witrynach brakuje solidnej przemyślane struktury, która prowadziłaby odwiedzających oraz Google do poszukiwanych informacji. Przejrzysta struktura strony prowadzi również do lepszego zrozumienia strony internetowej. Z tego powodu jest niezwykle ważna dla SEO.

Wpływ struktury strony na SEO i użytkownika

Struktura strony internetowej ma znaczący wpływ na doświadczenia odwiedzających (UX). Jeżeli odwiedzający nie mogą znaleźć produktów lub informacji, których szukają to z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że nie staną się regularnymi gośćmi lub klientami sklepu internetowego. Innymi słowy, należy ułatwić im nawigację po stronie. Należy tak skategoryzować i powiązać posty oraz produkty, aby łatwo było je znaleźć. Nowi odwiedzający powinni móc od razu zorientować się, o czym Państwo piszą lub co sprzedają. Poprawna struktura strony znacznie zwiększa szanse na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach.

Poprawna struktura pomaga Google „zrozumieć” stronę internetową

Struktura strony daje Google istotne wskazówki, gdzie można znaleźć najbardziej wartościowe treści na stronie. Pomaga to wyszukiwarkom zrozumieć, o czym głównie jest Państwa strona lub co Państwo sprzedają. Dobra struktura strony umożliwia również wyszukiwarkom szybkie znalezienie i zindeksowanie treści.

Poprawna budowa strony zapobiega konkurowaniu z samym sobą

Na Państwa stronie internetowej mogą znajdować się wpisy, które są do siebie dość podobne. Jeżeli na przykład prowadzimy sklep Meblowy w Lublinie zapewne będziemy posiadać wiele wpisów na temat samych mebli, z których każdy może dotyczyć powtarzalnego tematu. Przez co Google nie będzie w stanie stwierdzić, która z tych stron jest najważniejsza dla Państwa, co będzie skutkować konkurowanie z własną treścią o wysoką pozycję w Google. Za pomocą odpowiedniej struktury należy poinformować Google, która strona jest najważniejsza. Potrzebne jest do tego dobre linkowanie wewnętrzne oraz odpowiednia struktura taksonomii tak, by wszystkie strony i wpisy mogły pracować na pozycje w Google.

Odpowiednia struktura uwzględnia zmiany stronie internetowej

Produkty, które sprzedajemy w sklepie z pewnością zmieniają się w czasie. Tak samo jak treści publikowane na blogu. Prawdopodobnie w sklepie produkty zmieniają się dynamicznie w zależności od ich zapasów oraz dostępności. Nie chcemy, by Google wyróżniał produkty, których nie mamy lub wpisy, które zostały usunięte albo z jakiegoś powodu nie są już aktualne. Z tego powodu w strukturze strony należy uwzględnić tego rodzaju zmiany.

Idealna struktura strony

Naszym zdaniem dobrze zorganizowana strona internetowa wygląda jak piramida z kilkoma poziomami. Na górze znajduje się strona główna, tuż pod nią główne działy lub kategorie, ewentualnie podkategorie. Na samym dole znajdują się wszystkie pojedyncze posty i produkty.

Strona główna powinna pełnić funkcję nawigacyjną dla odwiedzających. Oznacza, że ze strony głównej należy linkować do najważniejszych podstron oraz kategorii. Oprócz dobrze skonstruowanej strony głównej, ważne jest również stworzenie przejrzystej ścieżki nawigacyjnej w witrynie internetowej. Nawigacja w całym serwisie składa się z dwóch głównych elementów: menu i okruszków.

Menu strony internetowej jest najczęściej wykorzystywanym elementem w nawigacji, pomaga zrozumieć strukturę strony internetowej. Jeżeli w menu umieścimy zbyt dużą liczbę kategorii, może to spowodować bałagan na stronie co będzie skutkować mniej wartościowym odbiorem zarówno dla użytkowników jak i dla wyszukiwarek.

Drugim niezwykle ważnym elementem są Breadcrumbs, czyli linki, które są zwykle widoczne na górze strony lub postu. Okruszki odzwierciedlają strukturę Państwa strony. Pomagają odwiedzającym określić, gdzie znajdują się na Państwa stronie. Poprawiają zarówno doświadczenie użytkownika, jak i SEO Państwa strony.

Wpisy na blogu lub produkty na Państwa stronie powinny być podzielone na kilka kategorii głownych. Jeżeli kategorie te z biegiem czasu rozrosną się należy podzielić je na podkategorie, aby uporządkować strukturę strony. Taka hierarchia i kategoryzacja stron pomaga użytkownikom i Google w zrozumieniu każdej napisanej przez Państwa strony. Przy wprowadzaniu struktury kategorii należy pamiętać o dodaniu głównych kategorii do menu głównego witryny oraz przygotowaniu opisów dla każdej z kategorii. 

Linkowanie wewnętrze także należy do struktury strony internetowej

Wewnętrzne linki umieszczone w treści, które odsyłają do innych podstron w ramach jednej strony internetowej stanowią kluczową rolę w poprawnej budowie struktury. Należy zwrócić szczególną uwagę, by strona, do której linkujemy była istotna również z uwagi na treść artykułu z jakiego linkujemy. Więcj o linkowaniu wewnętrznym wspomnieliśmy w tym miejscu: Linkowanie wewnętrzne to potężna broń w SEO

Google wykorzystuje kontekst linków, aby zebrać informacje o stronie www, obecnie bierze pod uwagę również treść wokół linku, aby zebrać dodatkowe informacje na temat zawartości strony. Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem powiązanych słów i pojęć. Dodawanie linków zawierających sensowny kontekst pozwala Google odpowiednio wartościować i pozycjonować Państwa strony.

Linkowanie z wpisów blogowych

W przypadku blogów należy pisać obszernie na tematy, które chcemy pozycjonować- o tym jak pisać teksty wspomnieliśmy w tym wpisie Wysokiej jakości teksty SEO – 10 kluczowych technik tworzenia treści! Powinniśmy napisać kilka głównych artykułów szeroko omawiających dane zagadnienie i do tych tematów napisać różne posty jako podtematy, które będą linkować do głównego tematu. Następnie należy umieścić linki z tych powiązanych postów do artykułów głównych, a z artykułów głównych do głównych stron czy też kategorii. W ten sposób będziemy pewni, że najważniejsze strony będą miały zarówno najwięcej linków, jak i najistotniejsze linki.

Linkowanie z stron produktowych?

Na stronach produktowych nie zgłębiamy konkretnego tematu: sprzedajemy produkt. Z tego powodu na stronach produktowych chcemy przede wszystkim zatrzymać klientów i przekonać ich do zakupu produktu. Z tego powodu linkowanie wewnątrz opisów produktów może zaszkodzić, ponieważ może to doprowadzić do tego, że ludzie będą opuszczać strony produktowe.

Wyszukiwarka także jest integralną częścią strony internetowej.

Przed uruchomieniem wyszukiwarki musimy określić jakie potrzeby będzie zaspokajać, ponieważ na stronie internetowej użytkownicy mogą szukać odpowiedzi na pytania lub produktów. Zalecamy dostosować wyszukiwarkę do celów jakie chcemy osiągnąć tak, by klienci poszukujący produktów nie byli przenoszeni na wpisy blogowe w których wspomnieliśmy o produkcie. Śledzenie tego co wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę pozwala także na bieżąco aktualizować sklep lub blog o nowe produkty lub tematy.

Aktualizacja strony internetowej

Restrukturyzacja struktury strony jest obowiązkiem, szczególnie wtedy, gdy regularnie publikujemy nowe treści. Chociaż nie zawsze jest to przyjemne to jednak trzeba to robić systematycznie, bo inaczej na stronie internetowej może zapanować bałagan, by temu zapobiec należy nie tylko aktualizować i naprawiać strukturę strony, ale także określić schematy i procesy podczas dodawania nowych treści. Aktualizacja struktury strony powinna być zdecydowanie częścią długoterminowej strategii SEO.

Aktualizację struktury zacznij od menu strony internetowej

Po kilku miesiącach prowadzenia strony, może zmienić się jego cel lub profil działalności lub sklepu warto z tego powodu zadbać o aktualne menu. Warto sprawdzić czy przypadkiem nie zaszła potrzeba zamieszczenia więcej stron w menu. Może się okazać, że niektóre strony są nadal aktualne, ale nie są już na tyle istotne, by znajdowały się w menu.

Aktualizacja kategorii

Przegląd kategorii, podkategorii i produktów lub postów powinien być wykonywany regularnie, być może podczas dodawania nowych treści nie zapewniają już logicznego przeglądu wpisów lub produktów. Często zdarza się, że jedna kategoria posiada znacznie większą ilość treści niż pozostałe, przez co piramida treści może zostać zaburzona. W takim przypadku warto pomyśleć o podzieleniu tej kategorii na inne mniejsze. Jeżeli jednak część kategorii będzie po prostu znacznie mniejsza od innych może warto ją połączyć z inną kategorią w celu zachowania równowagi.

Aktualizacja i usuwanie przestarzałych treści

Niektóre przestarzałe artykuły można zaktualizować i ponownie opublikować, aby znów stały się istotne. Jeżeli artykuł jest przestarzały i nie zamierzamy jego aktualizować z uwagi na małe zainteresowanie, możemy zdecydować się na jego całkowite usunięcie.

W takim przypadku należy pamiętać o ustawieniu przekierowania 301. Należy odpowiednio przekierować adres URL usuwanej strony, tak aby użytkownik (i Google) trafił na inną stronę, która jest dla niego odpowiednia. Takie działania mogą poprawić Państwa SEO pod warunkiem, że przekierowanie prowadzi do powiązanych i wartościowych treści.

Jeżeli optymalizujemy różne artykuły na podobne słowa kluczowe, będą one konkurować same ze sobą w wyszukiwarce Google, co spowoduje, że obie strony będą miały niższe pozycje. Aktualizacja treści pozwoli połączyć i przekierować niektóre z nich.  Przy łączeniu postów zalecamy stworzenie nowego produktu lub wpisu tak, by zawierał nowy adres url następnie ustawić przekierowania 301 na nowy adres.   

Podsumowanie dotyczące tworzenia zoptymalizowanej struktury strony www

Dobra i przemyślana struktura strony pomaga zarówno odwiedzającym, jak i Google w nawigacji po witrynie. Ułatwia wprowadzanie zmian i zapobiega konkurowaniu z własną treścią. Należy pamiętać, by ciągle aktualizować strukturę strony, pozwoli to na uporządkowane i skuteczne pozyskiwanie pozycji w wyszukiwarce Google

/ 5.

<a href="https://woobox.pl/author/rafal/" target="_blank">Rafał Jóśko</a>

Rafał Jóśko

Jestem fanatykiem dobrego SEO oraz UX. Swoją przygodę z branżą digital rozpocząłem w 2008 roku, kiedy zacząłem realizować pierwsze zarabiające witryny internetowe. Od 2015 roku skupiam się na optymalizacji stron i sklepów internetowych pod kątem SEO oraz SXO. Specjalizuję się w pozycjonowaniu oraz optymalizacji technicznej pod kątem pozycjonowania (SEO). Właściciel agencji SEO & SEM Woobox z Lublina.

Równie interesujące artykuły