Kompedium wiedzy o mapach Google i pozycjonowaniu lokalnym

Widoczność wizytówki na pierwszym miejscu w mapach Google to sukces, dodając do tego widoczność strony internetowej na pierwszych miejscach w lokalnych wynikach wyszukiwania możemy mówić o ogromnym sukcesie i bardzo dużej szansie na pozyskiwanie wartościowych klientów.

Do tego potrzebna jest jednak dobrze zaprojektowana strona internetowa, a także profesjonalne przeprowadzone pozycjonowanie stron oraz wizytówki w mapach Google. Od czego zacząć? Jak pozycjonować stronę firmową lokalnie? Jak podnieść pozycję w mapach i czy przez ten proces można przejść samodzielnie? 

Pozycjonowanie lokalne to nie tylko mapy Google

Wizytówka w Google jest kluczowym elementem strategii SEO dla każdej firmy z fizyczną lokalizacją a jej optymalizacja jest niezbędna w celu osiągniecia zadowalających efektów w SEO. Mapy Google pomagają w odkrywaniu lokalnych firm, każda zaprezentowana wizytówka ma na celu lepsze zaspokojenie potrzeb wyszukiwania lokalnego użytkowników. Wyobraź sobie, że chcesz zjeść dobrą pizzę w swoim mieście, zapewne wpiszesz w Google „Pizzeria”. Na podstawie Twojej lokalizacji, Google odszuka pobliskie firmy związane z wynikami lokalnymi i zaprezentuje najlepiej zoptymalizowane wizytówki lokalne firmy na najwyższym miejscu na stronie wyszukiwania, czyli mapach Google.

Wraz z pozycjonowaniem wizytówki w Google warto zadbać o widoczność strony internetowej w lokalnych wynikach wyszukiwania w celu osiągnięcia najlepszych wyników. Pozycjonowanie lokalne to nie tylko mapy, lecz także lokalne wyniki wyszukiwania.

Dlaczego wizytówka Google jest ważna dla małych i średnich lokalnych firm?

Mapy Google pomagają w odkrywaniu lokalnych firm, a wizytówka ma na celu lepsze zaspokojenie potrzeb wyszukiwania lokalnego użytkowników. Wyobraź sobie, że chcesz zjeść dobrą pizzę w swoim mieście, zapewne wpiszesz w Google „Pizzeria”. Na podstawie Twojej lokalizacji, Google odszuka pobliskie firmy związane z wynikami lokalnymi i zaprezentuje najlepiej zoptymalizowane wizytówki lokalne firmy na najwyższym miejscu na stronie wyszukiwania.

Czy wizytówki Google mają wpływ na SEO?

Tak. Założenie profilu biznesowego ma kluczowe znaczenie dla lokalnego SEO. Dzieje się tak dlatego, że wyniki dotyczące lokalnych firm i usług mają najwyższą pozycję na liście wyszukiwania w Google.

Wyszukiwarka intuicyjnie określa lokalizację użytkownika na podstawie jego adresu IP lub lokalizacji urządzenia, by wyświetlić mu najlepsze i najbliższe firmy. Na przykład, jeśli użytkownik wyszuka „pozycjonowanie sklepów „, Google automatycznie pokaże pobliskie firmy w wynikach z tego powodu pozycjonowanie map ma kluczowe znaczenie dla każdej firmy.

Lokalne wyszukiwania pomagają klientom znaleźć usługi i produkty w ich mieście lub województwie- poprawiając doświadczenie wyszukiwania. Kiedy wizytówka firmy pojawia się na szczycie wyników wyszukiwania otrzymujesz ogromny wzrost widoczności w wyszukiwarce oraz dostęp do nowych klientów.

Korzyści wynikające z pozycjonowania wizytówki Google.

Szacuje się, że 50% wyszukiwani lokalnych z urządzeń mobilnych, kończy się osobistą wizytą w sklepie stacjonarnym. Wyniki lokalne to świetne źródło wysokojakościowego ruchu. Zarejestrowanie oraz optymalizacja profilu biznesowego to najszybszy sposób, by znaleźć się na topowych pozycjach w mapach Google. Klienci poszukujący usług mogą szybko skontaktować się z Twoją firmą i uzyskać wskazówki dojazdu bezpośrednio w aplikacji nawigacyjnej.

Jak powinna wyglądać idealna wizytówka w mapach Google?

Jeśli zrobisz wszystko dobrze Twoja firma może znaleźć się w pierwszej trójce wyników lokalnych, a Ty będziesz cieszyć się lepszą widocznością oraz większą ilością kliknięć w profil, a co za tym idzie – szybszym rozwojem biznesu.

  • Upewnij się, że Twoja nazwa, adres i numer telefonu są identyczne we wszystkich lokalnych katalogach biznesowych;
  • Podaj lokalny numer telefonu;
  • Utwórz stronę internetową firmy i regularnie ją aktualizuj.
  • Dodaj swoje strony mediów społecznościowych;
  • Wyraźnie określ, czym zajmuje się Twoja firma oraz jaka jest jej lokalizacja
  • Utrzymuj zaktualizowany profil biznesowy Google zawierający zdjęcia sklepu, godziny otwarcia sklepu, cenami itp.
  • Dodaj wszystkie usługi jakie świadczysz wraz z cenami oraz opisami na 300 znaków.
  • Jeżeli sprzedajesz produkty fizyczne dodaj je do wizytówki Google, w przypadku dużej ilości asortymentu dodaj kategorie np.: Laptopy – Cena od 1000 zł + 3000 znaków opis.

Jak pozycjonować firmę w mapach Google?

Jeżeli szukasz skutecznych sposobów na optymalizację profilu Google w celu osiągnięcia lepszej widoczności w wyszukiwarkach i poprawy rankingu lokalnego powinieneś skupić się na lokalnym SEO dla map.

Google określa lokalne rankingi za pomocą trzech czynników:

Dopasowanie: Jest to miara tego, jak dobrze profil Twojej Firmy pasuje do tego, czego szuka klient.  Bardzo szczegółowy profil jest zalecany, aby zwiększyć swoją trafność.

Odległość: Google nadaje priorytet pobliskim firmom, a odległość może obliczyć na podstawie terminu lokalizacji w wyszukiwanej frazie lub na podstawie lokalizacji klienta z jego adresu IP.

Wiarygodność: Jest to miara tego, jak dobrze znana jest Twoja firma. Google może ocenić rangę na podstawie informacji online lub offline. Na przykład, może nadać więcej znaczenia słynnym muzeom lub markom.

Jak więc możesz zwiększyć swoją widoczność?

  • Buduj zaufanie za pomocą recenzji Google – Jedną z wyróżniających się rzeczy, które klienci zobaczą w lokalnych wynikach jest skumulowany wynik opinii Google, od 1 do 5 gwiazdek. Opinie są integralną częścią budowania dowodu społecznego – ponieważ ludzie szukają opinii o firmie przed podjęciem decyzji. Im lepsze recenzje otrzymasz, tym wyższy dowód społeczny i tym większe szanse, że klienci wybiorą właśnie Twoją firmę.
  • Regularnie aktualizuj informacje w wizytówce Google. Przeprowadziłeś się do nowej lokalizacji lub zmieniłeś godziny pracy, dodałeś nowy produkt do oferty? Możesz łatwo zaktualizować profil firmy Google o nowe wartościowe Informacje, które podniosą ranking Twojej wizytówki. Aktualizacje stron internetowych jak i aktualizacje wizytówki w mapach są kluczowym elementem w walce o lepsze pozycje. Google użyje informacji, które posiada na temat Twojej firmy, aby zmierzyć jej wiarygodność. Informacje te mogą pochodzić z artykułów, katalogów, linków i innych źródeł w Internecie oraz zawartości samej wizytówki. Google analizuje zawartość Twojej wizytówki określając jej pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania. Z tego powodu tak ważne jej kompletne uzupełnienie profilu Google zawierającego usługi i produkty oraz aktualności. Dzięki tym informacjom Google może przeprowadzać dokładniejsze dopasowania.
  • Dodaj przyciągające uwagę zdjęcia i filmy wideo – Google zaleca firmom dodawanie jak największej ilości zdjęć. To dlatego, że pokazują one, co oferuje Twoja firma i zapewnia lepsze dopasowanie do ich wyszukiwań. Przyciągające wzrok obrazy mogą również skutkować większą liczbą kliknięć.
  • Zoptymalizuj listę produktów – Twój profil biznesowy ma sekcję produktów, którą użytkownicy widzą, gdy przewijają listę w dół. Wykorzystaj maksymalnie swój Profil biznesowy, dodając produkty do swojej listy. Możesz dodać zdjęcie, nazwę produktu, kategorię, zakres cenowy, opis produktu i przycisk.

Jak zoptymalizować listę produktów w wizytówce Google?

Twoje listy produktów mogą kierować na lokalne wyszukiwania konkretnych produktów lub usług, na przykład „Pozycjonowanie Lublin” W tym przypadku należy podać szczegółową nazwę produktu lub usługi wraz ze słowami kluczowymi, których użytkownicy mogą użyć do odkrycia produktów. Następnie należy przygotować szczegółowy, lecz zwięzły opis zawierający słowo kluczowe + wysokiej jakości obraz, aby zwiększyć klikalność w produkt lub usługę.

Jak zoptymalizować opis firmy w Google

Google pozwala umieścić do 750 znaków, które możesz wykorzystać, aby przemycić wystarczającą ilość zoptymalizowanych pod SEO informacji o Twoim biznesie.

  • Wykorzystując pierwsze 250 znaków do podzielenia się kluczowymi informacjami zawierającymi słowo lub słowa kluczowe;
  • Pomyśl o frazach lub słowach kluczowych, których potencjalny klient użył, aby znaleźć Twoją firmę w Google, i uwzględnij te frazy w opisie;
  • Wykorzystaj ograniczoną możliwość przedstawienia tego, co jest unikalne w Twojej firmie, uważając, aby nie powtarzać informacji, które można znaleźć w innych miejscach profilu, takich jak lokalizacja lub godziny pracy;

Zwiększ dokładność, wybierając odpowiednią kategorię biznesową w mapach

Podczas wypełniania profilu biznesowego Google wybiera się kategorię biznesową. Wybór właściwej kategorii jest bardzo ważny, jeśli chcesz znaleźć się wysoko w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz dopasować się do intencji wyszukiwania Twojego potencjalnego klienta. Istotne jest również, aby wybrać odpowiednie kategorie, zwłaszcza jeśli nazwa Twojej firmy nie wskazuje na rodzaj oferowanych przez Ciebie usług.

Definiując kategorię, zacznij od wyboru kategorii głównej. Jest to w zasadzie Twoja główna usługa lub działalność, na przykład agencja marketingowa lub projektant witryn internetowych.

Warto dodać kategorie drugorzędne. Na przykład agencja SEO może dodać podkategorie, takie jak projektant witryn internetowych(Jeżeli tworzy strony internetowe), aby uzyskać więcej trafień w wyszukiwanych frazach. Pamiętaj, aby nie uzupełniać profilu biznesowego zbyt dużą ilością podkategorii!

Zachęcaj użytkowników do zostawiania recenzji i odpowiadaj na każdą recenzję😊

Czy recenzje Google pomagają SEO i poprawiają rankingi wyszukiwania? Odpowiedź brzmi „Tak”.

Wiele pozytywnych recenzji pokazuje Google, że jesteś jednym z najbardziej zaufanych firm lokalnych, a to może skutkować lepszymi pozycjami w lokalnym SEO. Pozytywne recenzje sprzyjają zaufaniu i przekonują ludzi do odwiedzin Twojej strony internetowej lub punktu sprzedaży. Recenzje, w których klienci wspominają o Twoich usługach, mogą zwiększyć trafność w danej kategorii biznesowej. Wiele recenzji może zasygnalizować Google, że firma zajmuje znaczącą pozycję w branży jako autorytet. Może to w konsekwencji poprawić jej wyniki w pozostałych obszarach SEO.

Publikuj posty na swoim profilu biznesowym Google

Wykorzystaj w pełni posty do komunikacji z lokalnymi klientami. Google radzi firmom, aby pisały o ofertach, sprzedaży promocyjnej lub wydarzeniach.

  • Regularne aktualizacje pokazują Google, że Twój biznes jest aktywny;
  • Możesz dodać wezwania do działania i przekierować ruch do strony internetowej;
  • Posty mogą zachęcać do nowych interakcji z klientami;
  • Możesz połączyć formularze, aby zebrać informacje o użytkownikach.

SEO lokalne stanowi część inbound marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem. Aby firma ukazała się oczom odbiorcy, musi on najpierw wyszukać ją lub usługi, które oferuje. Użytkownik sam podejmuje decyzję, czy chce wejść na stronę – bez namawiania go i zmuszania do kliknięcia.

Strona firmowa jest nieodłącznym elementem pozycjonowania w mapach Googla.

Pod pojęciem lokalnego pozycjonowania stron kryją się nie tylko mapy Google, lecz także wszystkie podejmowane aktywności, których celem jest doprowadzenie do wysokiej pozycji witryny w wyszukiwarce Google na lokalne frazy.

Działania te sprawiają, że konkretne podstrony witryny zaczynają pojawiać się w darmowych wynikach wyszukiwania na wcześniej określone słowa kluczowe oraz lokalizację, którą dobiera Google na podstawie adresu ip lub lokalizacji urządzenia.

Pozycjonowanie lokalne w skrócie skupia się na mniejszym obszarze, np. mieście lub województwie, sprawdza się dla firm usługowych. Jest to długotrwały proces połączony z pozycjonowaniem wizytówki w mapach Gogole, jednak jest to obecnie jedna z najtańszych form reklamy.

Jednak sama obecność strony wysoko zarówno w mapach jak i lokalnych wynikach nie przyniesie Ci żadnych zysków, jeśli nie będą się kryły za tym konkretne zachowania ze strony odbiorców. 

Wysoka pozycja powinna więc łączyć się z:
– przyciąganiem klientów na stronę internetową;
– zwiększeniem konwersji;
– budowaniem przewagi konkurencyjnej;
– zwiększeniem rozpoznawalności marki na rynku. 

Dlatego kluczowy jest nie tylko dobór odpowiednich fraz pod względem konkurencyjności, ale także intencji wyszukiwania oraz dopasowania do potrzeb odbiorców. Skuteczne pozycjonowanie lokalne stron internetowych zaczyna się więc od szczegółowego poznania swoich klientów, grupy docelowej.

Jak przygotować stronę do zajęcia topowych pozycji w lokalnych wynikach?

Pozycjonowanie lokalne należy jednak rozpocząć od dokładnej analizy konkretnej strony firmowej – sprawdzenia jej responsywności, szybkości działania czy aktualnej liczby słów kluczowych, na które wyświetla się witryna. Pozycjonowanie lokalne możemy więc podzielić na kilka etapów identycznych jak w przypadku tradycyjnego pozycjonowania stron:

  • – audyt SEO;
  • – dobór słów kluczowych;
  • – optymalizacja techniczna;
  • – opracowanie struktury strony;
  • – tworzenie tekstów pod SEO;
  • – content marketing;
  • – linkowanie.  

Audyt ma na celu wyłapanie zarówno dobrych, jak i złych działań w obrębie strony internetowej. W trakcie audytu Agencja SEO Woobox bada potencjał danej strony i wyodrębnia te elementy, które wymagają poprawy i lepszego dostosowania do wyszukiwarki Google. Bez dobrze działającej strony internetowej pod względem technicznym pozostałe działania związane z pozycjonowaniem map oraz lokalnym SEO nie mają sensu. 

Opracowanie struktury strony firmowej

Ten punkt powiązany jest z poprzednim. Opracowanie struktury strony firmowej wiąże się z wydzieleniem sekcji na odpowiednie kategorie produktów i wpisów blogowych pod wcześniej dobrane frazy kluczowe. W ten sposób powstaje uporządkowana witryna, którą dużo łatwiej zrozumieć pod względem tematyki. Więcej o tym pisaliśmy w tym miejscu: Dlaczego struktura strony internetowej jest ważna dla SEO?

Ostatnim elementem w strukturze strony internetowej jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne: tworzenie odnośników pomiędzy tekstami w obrębie własnej strony internetowej. O tym dlaczego linkowanie wewnętrzne jest niezbędne pisaliśmy w oddzielnym artykule: Linkowanie wewnętrzne to potężna broń w SEO

Pozycjonowanie ogólne czy pozycjonowanie lokalne – które wybrać?

Odpowiedni dobór rodzaju pozycjonowania rzutuje na ostateczny efekt, jaki uzyskamy. W jednej firmie sprawdzi się więc pozycjonowanie ogólne, w innej tylko lokalne. Od czego to zależy?

Firmy działające na małym, lokalnym rynku nie poszukują klientów w całej Polsce. Ich celem jest zdobycie uwagi potencjalnych odbiorców na terenie konkretnego miasta czy dzielnicy (np. w Lublinie). W takich przypadkach pozycjonowanie ogólne nie ma sensu, dużo lepsze efekty uzyskamy za to przy pozycjonowaniu lokalnym połączonym z pozycjonowaniem w mapach Google- na frazy związane z miastem czy poprzez stworzenie wizytówki Google Moja Firma. 

Pozycjonowanie lokalne polecane jest więc w przypadku większości firm usługowych, takich jak fryzjerzy, warsztaty samochodowe czy hydraulicy. 

Pozycjonowanie ogólne zaś, czyli pozycjonowanie strony w całym kraju, dużo lepiej sprawdzi się w przypadku sklepów internetowych oraz firm, które świadczą usługi w całej Polsce, a nawet poza jej granicami. Dzięki skutecznemu pozycjonowaniu stron budują one świadomość swojej marki, niezależnie od miejsca zamieszkania danego klienta.  

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne w Woobox? 

Nie da się jednoznacznie określić kosztu związanego z pozycjonowaniem. Cena zależna jest od branży, w której działa firma, jej aktualnej pozycji na rynku oraz ilości działań, które będą podejmowane w trakcie danego miesiąca. Minimalnie więc na obsługę pozycjonowania wydać będziemy musieli około 1000 zł do tego należy doliczyć realne koszty jakie ponosi agencja na skuteczne działania SEO.  

Ile trwa pozycjonowanie lokalne oraz pozycjonowanie w mapach Google?

Jest to zależne od wielkości strony oraz jej aktualnej pozycji na konkretne słowa kluczowe. Jeśli dopiero zdecydowałeś się na uruchomienie strony, będziesz potrzebował więcej czasu na zauważenie efektów.

Strona lokalnej firmy, która już od kilku lat istnieje na rynku może zostać wypozycjonowana w kilka miesięcy – pod warunkiem, że działa w branży o niskiej konkurencyjności, a prowadzona strategia jest dopasowana do klientów i istniejącego otoczenia firmowego. Jeżeli chodzi o wizytówkę Google może ona pojawić się w mało konkurencyjnych branżach nawet po pierwszym miesiącu działań.

/ 5.

<a href="https://woobox.pl" target="_blank">Rafał Jóśko - Agencja SEO&SEM Woobox.pl</a>

Rafał Jóśko - Agencja SEO&SEM Woobox.pl

Od 1987 roku Fanatyk dobrego SEO oraz UX. Właściciel dobrze prosperujacej agencji SEO & SEM Woobox.pl oraz sklepów internetowych w konkurencyjnych branżach.

Równie interesujące artykuły